Renault Kadjar
1.3 TCe 140 GPF Intens

Tony Vos - 5 maart 2019

Meer eigenheid

Er zijn bijna geen auto's meer die niets delen met een ander model. Dat kan binnen het eigen merk zijn of ook daarbuiten. Zo leunt de Renault Kadjar sinds 2015 op de vertrouwde basis van de Nissan Qashqai. Met de recente facelift neemt de Renault zichtbaar en voelbaar wat meer afstand.

In de hele wereld zijn SUV's hot. Een merk als Ford heeft al aangegeven zich alleen nog maar op dit type voertuig te gaan concentreren. Dat lijkt naar de huidige markt gekeken verstandig, maar ook de auto is een modisch product, waardoor het over een paar jaar weer anders kan zijn.
Renault bedient de SUV-klant met de uiterst succesvolle Captur en de grotere Kadjar en Koleos. De Kadjar maakt gebruikt van dezelfde bodemgroep als bijvoorbeeld de Mégane en de al genoemde Nissan Qashqai. De productie is helemaal in handen van Renault zelf. Bij lancering kreeg Renault het verwijt wel erg dicht bij het Japanse origineel te zijn gebleven. Toch is de Kadjar een slagje groter en zijn vormgeving en inrichting helemaal specifiek. Nou ja, op wat knopjes na dan. En juist die 'onhebbelijkheden' zijn er met de facelift uit gehaald.

Stoerdere uitstraling

Aan de buitenkant is het verstandig er de bestaande Kadjar naast te zetten om de verschillen te kunnen zien. De aangebrachte veranderingen zijn uitermate subtiel. De auto heeft een nieuwe voorbumper met een bredere uitsparing voor de grille. Die heeft bovendien meer allure gekregen door de facetten te voorzien van chroomstrips. Het in de carrosseriekleur gespoten gedeelte is dieper naar beneden doorgetrokken. Ook de omlijsting van de mistlampen zijn inclusief de lampen zelf gewijzigd. Dit zorgt voor een wat stoerdere, meer hoekige uitstraling. De wijzingen die Renault aan de achterkant heeft doorgevoerd zijn vergelijkbaar. De achterbumper wordt gesierd door een gewijzigde, meer verfijnde verlichting. De rand onderaan de bumper is in vorm gewijzigd, terwijl bij de duurdere uitrustingsvarianten de omlijsting van de openingen in chroom wordt uitgevoed. Nieuwe wielen en twee niet eerder gebruikte carrosseriekleuren maken de veranderingen aan de buitenkant compleet.

Interieurmogelijkheden

Ruimte en praktisch nut, dat zijn dé eigenschappen die bij SUV's van doorslaggevend belang zijn. De Renault Kadjar sluit prima bij de wensen en eisen in dit segment aan. Zo beschikt de auto over minimaal 472 liter aan bagageruimte. De vloer kan op twee hoogtes worden gefixeerd. De hoogste versie sluit op het niveau van de neergeklapte achterbank aan. Dat is weer gemakkelijk als lange bagagestukken moeten worden geladen. In neergeklapt toestand groeit het volume tot 1.478 liter en daarna kan eventueel nog de rugleuning van de passagiersstoel worden neergeklapt voor nog meer mogelijkheden.
De Kadjar biedt voor twee tot eventueel drie volwassen volop ruimte op de achterbank. En ook voorin is het goed toeven. De stoelen hebben een update gekregen en bieden een betere zijdelingse steun. Ook kan de lengte van de zitting worden aangepast zodat gebruikers met een zeer uiteenlopend postuur probleemloos een goede zitpositie kunnen vinden.

Vakken en bakken

De gewijzigde stoelen en daarop aangepast bekleding behoren tot de belangrijke wijzigingen in het interieur. Jammer dat de lichtgrijze bekleding, die licht en luchtigheid brengt, niet op het Nederlandse leveringsprogramma staat. Op de salon van Parijs hebben we gezien hoe fraai dit kleurt bij deze nieuwe lakkleur Vert Oural, een prachtige donkergroen die veel waardering krijgt.
Ook nieuw is de laatste versie van Renault's R-Link multimediasysteem dat fraaier in zijn omlijsting boven de middenconsole is opgenomen. Uiteraard omvat dit systeem de nieuwste verbindingsmogelijkheden voor Apple en Android naast TomTom navigatie en een audiosysteem. De knoppen voor de bediening van de elektrische portierruiten komen voortaan uit de Renault-voorraden en niet meer van Nissan. Samen met de toegepaste materialen geeft dat veel meer een Renault-uitstraling aan het interieur.
De opbergmogelijkheden zijn royaal aanwezig. Voor maar liefst 31 liter aan kleine spullen kan er in de vakken en bakken worden meegenomen.

Nieuwe motor

Het motorenprogramma van de Kadjar is volledig op de schop gegaan. Alle bestaande benzine- en dieselmotoren zijn geschrapt en vervangen. De vertrouwde 1.5 dCi heeft er 5 pk bij gekregen en voldoet aan de strenge emissienormen. De nieuwe 1,7 liter diesel - eventueel met vierwielaandrijving - staat in Nederland niet op het programma.
Voor ons is de nieuwe 1,3 liter benzine met turbo van groot belang. Die is er met 140 en 160 pk, beiden voorzien van een benzineroetfilter. De krachtigste motor bestaat er tegen meerprijs naast de zesbak ook met een EDC-automaat met dubbele koppeling.
We reden de TCe 140 die gezien zijn aardige koppel van 240 Nm al bij 1.600 tr/min bijzonder veel souplesse tentoonspreidt. Vlot accelereren bij een laag geluidsniveau is deze nieuwe motor eigen. Een krachtbron van Nissan-origine die inmiddels volop in gebruik is bij Renault, Nissan en Mercedes-Benz. De Kadjar sprint in 10,4 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 203 km/h. Maar nog belangrijker dan de prestaties is het gerealiseerde gemiddelde brandstofverbruik dat met boven de 1 op 14 aanzienlijk gunstiger uitvalt dan bij de 'oude' 1,2 liter die gewoon veel harder moest werken. Vreemd genoeg blijkt deze praktijkverbetering niet uit de officiële cijfers, maar dat komt natuurlijk door de omschakeling naar WLTP. In de praktijk is de Kadjer TCe beslist een stuk spaarzamer.

Passe partout

Het rijgedrag van de vernieuwde Renault Kadjar is goedmoedig en comfortabel. Zo'n middenklasse SUV is typisch een gezinsauto en daarop zijn alle eigenschappen volledig afgestemd. De Kadjar is een echte passe partout geschikt voor werk, gezin en hobby, vakantie, de wekelijkse boodschappen en alle denkbare activiteiten in de vrije tijd. De invloed van de vernieuwde stoelen op het comfort is groot en daarmee maakt de Renault Kadjar meer dan weleer een meer Franse indruk. De uiterlijke wijzigingen zorgen voor een wat krachtigere uitstraling. En dat is niet onbelangrijk in een inmiddels overvol segment.
Maar de grootste verbetering vormt absoluut de nieuwe motor die niet alleen zorgt voor betere prestaties, maar tegelijk aanzienlijk zuiniger zijn werk doet.
Prijstechnisch, tot slot, staat de vernieuwde Renault Kadjar midden in het segment. Dus moet het niet al te moeilijk zijn om op de ingeslagen weg naar succes verder voort te gaan.

  • krachtige en zuinige motor
  • multifunctioneel en ruim bemeten interieur
  • uitstekende steun biedende stoelen
  • Volledig multimediasysteem alleen op duurdere versies
  • Geen 4WD verkrijgbaar