Een ronduit hete zomer schept niet per definitie de ideale omstandigheden om lekker open met een cabrio te rijden. Het najaar vormt daarom bij uitstek een uitgelezen kans om nog even van de laatste zonnestralen te genieten. Op stap met de nieuwe Mini Cabrio Cooper S.
De cabrioversie van de hoogst populaire Mini volgt altijd met enige vertraging op de gesloten hatchback. In dit geval hebben we al weer te maken met de derde generatie sinds de herlancering van het merk in 2001. De eerste cabrio dateert van 2004. Mini heeft bij deze oplage minder lang gewacht. Sterker nog: deze versie kwam tegelijk met de huidige hatchback op de markt.
Voor ontwerpers lijk het een klusje van copy en paste. Want een nieuwe Mini moet vooral lijken op de vorige Mini. En dat is bij de cabriolet al niet anders. De bekende vorm van de grille, grote ronde koplampen die op hun plaats blijven als de motorkap opent, staande achterlichten en een bescheiden formaat zijn basisvoorwaarden. En binnen dat kader moet men zich op de tekentafel bewegen. Dan krijg je het effect dat er details enorm verfijnd worden uitgewerkt. Kijk maar eens naar de achterlichten waarin de kenmerken van de Britse vlag worden geprojecteerd. Dezelfde lijnen zitten in dit geval ook op de cabriokap.
Kunnen de designers dan los gaan in het interieur? Helaas, helaas, ook daar zijn er eveneens veel elementen die bij een Mini passen en zodoende obligaat zijn bij een nieuwe generatie. De volledige interieurinrichting is daarom niet meer dan een evolutie van beide voorgangers. Neem nu de grote centrale klok. Dit ronde instrument is qua invulling gewijzigd, maar behoudt wel zijn dominante rol op het dashboard. Toen BMW de nieuwe Mini lanceerde zat hier de snelheidsmeter, synchroon aan de oorspronkelijke Mini. Maar die verhuisde jaren terug al naar een ronde unit direct achter het stuur, waar deze een symbiose aangaat met de toerenteller. De centrale klok biedt al weer even plaats aan een digitaal scherm waarop tal van functies worden getoond. Denk aan de audio-installatie, navigatie, maar ook de beelden van de achteruitrijcamera.
Mini blijft trouw aan vele details, zoals de bijzondere knoppen waarmee tal van functies worden bediend. Nostalgie en moderniteit gaan hier naadloos samen. In deze Cooper S zit een compact, met leer bekleed stuur. Daarop zijn diverse bedieningsknoppen te vinden voor audio, telefoon, stembediening en cruise control.
De stoelen in de Cooper S zijn compact van formaat, maar bieden toch een goed ondersteunende zit. Dat komt door de prima lendensteunen, maar ook omdat de voorkant van de zitting in lengterichting verstelbaar is en zo makkelijk kan worden afgestemd op de beenlengte van vele typen bestuurders. De hele zithouding is actief en sportief, zo passend bij het kartachtige karakter van het onderstel. Want aan de afstemming van dat onderstel is goed te merken dat Mini een product is van BMW.
Toch is er door de generaties Mini heen wel degelijk sprake van een ontwikkeling. In de normale afstemming zijn vrijwel alle modellen van het BMW-concern comfortabeler geworden en dat is op verkeersdrempels en rijdend in files een verbetering. Dat resulteert in de Mini Cabrio Cooper S ook in een prima combinatie van comfortabel op lange afstanden en juist een meer actieve opstelling als over wegen met kort op elkaar volgende bochten wordt gereden. De besturing werkt lekker direct en daarmee komt de vergelijking met de al genoemde kart weer volledig naar boven.
Mini levert in de nieuwe Cabrio alle motoren die ook bekend zijn uit de hatchback. Het aanbod start met een 1.5 liter driecilinder, goed voor 102 pk. Via de 136 pk sterke Cooper komen we automatisch bij de Cooper S. Die bedient zich van de bekende viercilinder 2.0, die het tot een fors vermogen van 192 pk brengt en een bijbehorend prettig koppel van 280 Nm. En dat al vanaf 1.250 tr/min. En vooral dat laatste gegeven kenmerkt het rijkarakter van de Mini Cabrio Cooper S. Meteen na het wegrijden staan alle paarden in rangorde opgesteld om op volle kracht te accelereren. Wat een levendig karretje ontstaat daardoor. Zonder enige moeite is een lichte beroering van het gaspedaal al voldoende om een feestelijke versnelling te bewerkstelligen. In cijfers is dat te merken aan een acceleratie naar 100 km/h in slechts 7,1 seconden en een topsnelheid van 228 km/h. Bovendien laat de motor via de uitlaat een aanstekelijk geluid horen, zonder dat dit rumoerig wordt. Het totale karakter van de Cooper S is opzwepend. Oppassen dus voor snelheidscamera's. In dit geval is de motor gekoppeld aan een zeventraps sequentiële bak met dubbele koppeling. Een hele fijne automaat die afhankelijk van het gekozen programma comfortabel tot sportief snel schakelt.
De Mini Cabrio heeft al vanaf het begin een bijzondere kapconstructie. Natuurlijk gaat de bediening volledig elektrisch. Met één druk op de knop gaat de stoffen kap gemakkelijk open en dicht. Bovendien kan dat bij lage snelheden ook nog eens rijdend gebeuren. Spektakel gegarandeerd! Maar de kap kent nog andere fraaie mogelijkheden. Zo kan alleen het dakgedeelte boven de voorpassagiers worden geopend. Het werkt als een soort roldak. Bij lage snelheden kan zo fijn van de buitenlucht worden genoten zonder volledig in de wind te hoeven zitten. Op de snelweg geeft deze mogelijkheid veel te veel windgeluiden en is daar de keuze volledig open of gesloten. En wie helemaal open rijdt, ondervindt veel plezier van de windstop. Deze zorgt ervoor dat de wind die vanaf de voorruit een draaiing maakt en rechtstreeks terechtkomt in de nek van de voorpassagiers, volledig wordt tegen gehouden.
En wat ruimte betreft: de Mini Cabrio is zeker geen volwaardige vierzitter gezien de bescheiden beenruimte op de kleine achterbank. Maar die ruimte is door de generaties heen wel toegenomen. Het volume voor de bagage blijft op 160 liter hangen, net zoals de vorige generatie.
De Mini Cabrio is een behoorlijk unieke auto in de markt. Compacte, betaalbare cabrio's zijn bij de meeste merken uit het aanbod verdwenen. En Mini biedt nog steeds een open versie voor net onder de dertig mille. De meerprijs ten opzichte van de gesloten driedeurs varieert met de uitrusting ergens tussen de 4.000 en 5.500 euro. Dat betekent dat ook een lekker vlotte Cooper S nog steeds behoorlijk binnen het budget valt van veel autokopers. Dieselmotoren zijn eveneens beschikbaar, maar die zijn voor de Nederlandse cabriokoper nauwelijks interessant te noemen.