De auto's van nu zijn overladen met spectaculaire technologie en uitgebreide veiligheidssystemen. Natuurlijk dragen al deze systemen bij aan de veiligheid voor zowel de bestuurder als voor een ieder om de auto heen. Maar wat als je nu geen behoefte hebt aan al deze zaken en een auto zoekt die uitblinkt in praktische inzetbaarheid tegen een schappelijke prijs? Dan is Dacia de rots in de branding. Betaalbaar en zonder poespas - en nu ook nog met een avontuurlijk randje. We maken kennis met de Dacia Logan MCV Série Limitée Stepway.
De Dacia Logan is een bijzondere auto. Bij het tekenen van de budgetauto gaat functionaliteit vóór een aansprekend design. Echt een sexy auto zal een Logan dus nooit worden. Toch valt bij een grote groep de auto goed in de smaak en is er zelfs een fanclub. Hoewel de Logan MCV het prima doet in de gemiddelde woonwijk werd het model nooit echt avontuurlijk. Tot op dit moment. De Logan heeft namelijk kennis gemaakt met de avontuurlijke saus die Dacia te bieden heeft.
Door het Stepway pakket krijgt de auto een robuuste en stoere SUV-look. Deze Stepway-styling is vooral te herkennen aan de zwarte zijskirts, wielkastverbreders en de chroomkleurige skidplate die zowel aan de voor- als aan de achterzijde te zien is. Maar er is meer: ook de spiegels, dakdragers, grille en wielen zijn onder handen genomen. Al met al een behoorlijk pakket aan aanpassingen. En eerlijk is eerlijk, het staat de auto bijzonder goed.
Aan boord van de Logan MCV Stepway kunnen we er niet omheen; aan alles is te zien dat deze auto volledig ingericht is op efficiëntie en eenvoud. Zo is er gebruik gemaakt van goedkope en harde plastic onderdelen, zitten sommige knopen op onlogische plaatsen en heb je geen hip digitaal instrumentarium. Is het iets waar we ons aan storen? Nee, absoluut niet. Bij de aanschaf van deze auto maak je namelijk bewust de keuze voor een dergelijk interieur. Daarbij moet gezegd worden dat de onderdelen allemaal solide aanvoelen en gemaakt zijn om intensief te gebruiken. De Dacia die wij rijden, zit daarnaast heel ruim in de spullen. Alle benodigde zaken zijn aanwezig. Denk hierbij aan een multimedia- en navigatiesysteem, ingebouwde achteruitrijcamera, hill-start assist en elektrisch bedienbare ramen voor en achter. Reden tot klagen hebben we dus niet.
Hoewel de stoelen goed zitten en op verschillende wijze instelbaar zijn, hebben ze op termijn een vermoeiende werking. Na een rit van twee uur heb je het zitten in de Dacia wel gehad en is het tijd om de benen te strekken. De passagiers achterin hebben zowel voor het hoofd als voor de benen voldoende ruimte, zelfs tot een lengte van 1,90 meter. Echter geldt hetzelfde als voor de bestuurder; na een zit van twee uur ben je het zat. De bagageruimte van 573 liter is zeer ruim voor zijn klasse en door het neerklappen van de achterbank neemt de ruimte toe tot 1518 liter. De achterbank is in verschillende delen neerklapbaar, wat je de mogelijkheid biedt om grote voorwerpen mee te nemen en daarnaast nog passagiers kwijt te kunnen.
Met een vrolijk ronkende driepitter onder de kap wagen we ons de weg op. Alle motoren die leverbaar zijn, komen rechtstreeks van Renault. De motor waarmee wij op stap zijn, komen we bijvoorbeeld ook tegen in de Renault Clio en de Nissan Micra. In combinatie met de turbo is dit een zeer fijne motor die voldoende kracht biedt om de 1065 kilo wegende Logan MCV van zijn plek te brengen. Met enkel de bestuurder aan boord is de motor lekker fel en voelt de Logan gretig aan.
Met volle bepakking is het echter een ander verhaal; de motor heeft dan duidelijk meer te trekken en het geduld van de bestuurder wordt op de proef gesteld. De versnellingsbak kan wat hakerig aanvoelen en souplesse bij het schakelen ontbreekt. Het stuur ziet er door de Stepway toevoeging leuk uit en ligt goed in de hand. Wel missen we gevoel bij de besturing en is directheid ver te zoeken, hiervoor moet je eenvoudigweg niet bij Dacia zijn.
Waar de optielijsten bij menig merk bijna voor een verdubbeling van de aanschafprijs kunnen zorgen, houdt Dacia het bescheiden. Al eerder reden we met de Ambiance, waarbij je het moet doen met minimale luxe. De Ambiance versie heeft met de facelift een nieuw stuur en een nieuw ventilatierooster gekregen. Een stap hoger vinden we de Lauréate. Met een aantal chromen accenten is zowel het interieur als het exterieur opgevrolijkt. Daarnaast vinden we een multimediasysteem dat prettig werkt en standaard de Nederlands kaarten met zich meedraagt.
De auto waarmee wij op pad zijn, is de meest uitgebreide versie van de Logan MCV. Met de Série Limitée Stepway krijg je alle luxe die je nodig hebt tegen een budgetprijs. Denk hierbij aan een multimediasysteem met navigatie en DAB+ radio, cruisecontrol en parkeersensoren. Voor een totaalprijs prijs van zestienduizend euro staat dit model bij je op de stoep. Laat je niet afschrikken door de Série Limitée; nadat deze gelimiteerde serie op is, komt er een 'gewone' Stepway die er bijna exact hetzelfde uitziet. Aan het model wat wij reden zijn nog een aantal opties toegevoegd om de auto helemaal compleet te maken. Zo hebben we het kleurpakket met luxe bekleding ter waarde van 595 euro, de kaarten van West Europa voor 95 euro en een achteruitrijcamera van 295 euro. Totaalprijs van dit alles inclusief alle kosten: 17.865,- euro. En als we een tip mogen geven; ga voor deze uitvoering, je hebt er namelijk alles voor en betaalt een spotprijs.
Voor een zeer schappelijke prijs heb je een absoluut ruimtewonder met alles erop en eraan. Op motorisch gebied zijn er verschillende combinaties mogelijk. De benzinevariant met een inhoud van 0,9 liter en drie cilinders en een vermogen van 90 pk. En een dieselmotor met een inhoud van 1,5 liter, vier cilinders en eveneens 90 pk. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een versnellingsbak met 5 versnellingen. Tijdens de testperiode hebben we nauwkeurig op het verbruik gelet. Dit verbruik kwam neer op een keurige 5,8 liter per honderd kilometer. Helemaal zuinig rijden kan ook; Dacia biedt namelijk het model ook aan met een LPG-motor. Deze variant is zelfs goedkoper dan de normale benzinevariant. Door de LPG tank te plaatsen op de plek waar normaliter het reservewiel ligt, verlies je daarnaast geen bagageruimte.
Dacia ontwikkeld zijn auto's met een vaste formule: veel auto voor weinig geld. Met de Dacia Logan MCV Série Limitée Stepway is het opnieuw gelukt vast te houden aan deze formule. Hoewel de naam een hele mond vol is, betaal je nog net geen 13 mille voor een compleet nieuwe auto die er in de Stepway uitvoering ook nog eens leuk uitziet. Nergens anders zal je een deal vinden waarbij zo veel geboden wordt voor zo weinig geld. Omdat de Roemenen overtuigd zijn van hun product krijg je drie jaar garantie of tot 100.000 kilometer.
Het kopen van een Dacia is een bewuste keuze; natuurlijk heb je minder luxe en is alles minder verfijnd. Maar als je dit op de tweede plek zet en als imago je gestolen kan worden, is de Dacia Logan MCV een hele slimme zet en heb je voor een spotprijs een prima auto.