Voor vele autoliefhebbers hét ultieme gevoel van vrijheid: touren met een roadster, kap open en genieten van al het goeds wat een zomeravond te bieden heeft. De motor doet zijn werk met krachtige slagen en de achterwielen bijten zich in het warme asfalt. In de vele jaren van de autohistorie is dit al tijden een succesformule. Fiat wist in de jaren 60 al op doeltreffende wijze vorm te geven aan deze vorm van vrijheid. De 124 Spider was vanaf het jaar 1966 op vele straathoeken van populaire badplaatsen terug te vinden. Nu, vijftig jaar later, blaast Fiat de 124 Spider nieuw leven in met de terugkeer van het model. Hoewel grote delen van de auto gebaseerd zijn op de bekende roadster van Mazda heeft de Fiat toch een geheel eigen gezicht en een flinke toef Italiaanse flair. Of de nieuwe 124 Spider oude tijden laat herleven ervaren we in een uitgebreide rijtest.
Het mooie design uit de jaren 60 ligt geheel in lijn met de trend van die tijd, maar is vandaag de dag nog steeds een blikvanger. Dat er in dit oude model nog een stukje Hollandse glorie terug te vinden is, is een stukje historie dat maar weinig mensen kennen. Het was Tom Tjaarda die de fijne lijnen van de 124 Spider voor het bekende designhuis Pininfarina op papier zette; en hoewel Tjaarda over Amerikaanse papieren beschikte, lagen zijn roots in Nederland. Het nieuwe model mag dan wel niet uit handen komen van het bekende designhuis, toch zijn er opmerkelijk veel overeenkomsten te vinden wanneer beide broers naast elkaar komen te staan. Aan de voorkant zien we duidelijk de zeshoekige grille en het patroon uit het rooster van de grille terugkomen.
Daarnaast is duidelijk een overeenkomst te vinden in de langwerpige kap met dubbele vouw, de richtingaanwijzers aan de voorkant en de horizontale achterlichten van beide modellen. Vergelijken we hem met de MX-5, dan zien we juist twee totaal verschillende auto's. Hoewel het onderstel hetzelfde gebleven is, komen de auto's compleet verschillend uit de verf. Welke van de twee de mooiste is, daarover verschillen de meningen. De één gaat voor het scherpe Japanse van de MX-5, terwijl een ander de voorkeur geeft aan het retro Italiaans van de 124 Spider.
Aan de binnenzijde zijn de verschillen tussen de Japanner en de Italiaan stukken minder zichtbaar. Het dashboard met alle knoppen en klokken is identiek. Enkel in de deurpanelen zijn verschillen waarneembaar tussen de modellen. We kunnen zeggen dat het bruine leder de auto een absolute premium uitstraling meegeeft. Hoewel de afwerking niet op alle punten even strak is, wordt dit ruimschoots goedgemaakt door de mooie kleur en de zachtheid van het materiaal. Om plaats te nemen op de stoelen moet een flinke afdaling naar de grond worden gemaakt. Met een lengte van 1.85m is het even passen en meten om een goede positie te vinden. Heb je toevallig iets te lange benen? Dan kan je een ritje in deze Italiaanse schone wel op je buik schrijven. Door de beperkte ruimt onder het stuur is normaal rijden met lange benen niet mogelijk.
Eenmaal achter het stuur zie je boven je hoofd de zwarte kap die in een handomdraai te openen is. Na het lostrekken van een hendel hoef je enkel met je arm een zwaaiende beweging naar achteren te maken om te kunnen genieten van de heldere hemel. Komt er een buitje aan? Geen probleem! Met een zwaaiende beweging naar voren zit het dak zó weer op zijn plek. Lage temperaturen zijn geen reden om de kap gesloten te houden. Door middel van zeer goede stoelverwarming blijft het lichaam goed op temperatuur. Wel kunnen we het dragen van een muts aanraden wanneer het echt kouder gaat worden. Ga je toch nog lijden aan onderkoelingsverschijnselen dan is de temperatuur in de compacte cockpit met gesloten kap gemakkelijk snel op te voeren.
Rijden met de 124 Spider is een feestje op zich. Door het lage gewicht in combinatie met achterwielaandrijving is het heerlijk om je zo nu en dan uit te leven op bochtige landweggetjes. Het is duidelijk te merken dat Fiat de auto comfortabeler gemaakt heeft dan de MX-5. De afstelling in het chassis is zachter en minder scherp dan de Japanner. Hoewel een comfortabel onderstel niet altijd goed uitpakt, is dit bij de 124 Spider wel het geval. We durven zelfs voorzichtig te zeggen dat we dit comfort prefereren boven de scherpte van de MX-5. Door de gemonteerde turbo in combinatie met de 1,4 liter motor zit je binnen 7,5 seconden op de honderd kilometer per uur. Het stuur reageert direct op de commando's van de bestuurder en de pook laat zich sportief van versnelling naar versnelling klikken.
De bediening van het instrumentarium is minder verfijnd. Door de beperkte ruimte die er is wanneer je met een gesloten kap rijdt, is het snel erg warm in de auto. Het infotainmentsysteem laat zich bedienen met een knop op de middenconsole. Doordat deze knop net iets te ver naar achteren is geplaatst, is de bediening niet altijd even fijn. Ook bestaat er de kans dat je tijdens het rijden met je arm de knop raakt, wat de nodige uitwerking heeft op het infotainmentsysteem. Tijdens het rijden boven de 100 km/h wordt het geruis van de wind met gesloten kap erg storend; zodra we echter de kap opengooien is dit euvel verholpen.
De 124 Spider wordt standaard aangedreven door een 1.4 MultiAir Turbo benzinemotor. De viercilinder motor levert 140 pk en is gekoppeld aan een zesbak waarmee een maximale snelheid van 215 km/u kan worden bereikt. Standaard zit daar het multimediasysteem, cruise control, 16'' lichtmetalen wielen en een Keyless Go functie bij. Dit alles gaat over de toonbank voor een prijs van ruim 36 mille. Wil je meer luxe? Kies dan voor de Lusso. Deze versie heeft een maatje grotere velgen, lederen bekleding, zilver look rollbar en automatische airconditioning. Voor dit moois betaal je ongeveer 2500 euro meer; in onze ogen het geld dubbel en dwars waard.
De 124 Spider komt duidelijk comfortabeler uit de bus dan zijn Japanse broeder. Als de modellen uit 1966 en 2016 naast elkaar gezet worden, is het duidelijk dat de Italiaanse stijlelementen behouden zijn. We kunnen deze Italiaanse flair zeker waarderen; het geeft de auto een geheel eigen karakter. Qua prijs moet je wel diep in de buidel tasten om met deze leuke roadster de weg op te draaien. Gelukkig betaalt dit zich dubbel en dwars terug in het rijplezier dat te beleven is met deze 124 Spider. Gooi de kap open op ieder moment dat het zonnetje zich laat zien en een geweldige rit is gegarandeerd.