Fiat Grande Punto
1.4 Starjet 16v Sport

Anton Lefeber - 3 augustus 2006

Intro

De nieuwe Fiat Grande Punto heeft overduidelijk een vliegende start gemaakt in Europa. De verkopen overtreffen alle verwachtingen, zelfs zodanig dat de Grande Punto op dit moment het meest verkochte model is in Europa. De Grande Punto heeft niet voor niets ‘Grande’ in zijn naam staan. Het model heeft een flinke groeistuip gehad en doorbreekt hiermee de 4-meter grens. Met een ruim aanbod van zowel diesel- als benzinekrachtbronnen, een groot aantal uitvoeringen en opties, een concurrerende prijs en, niet te vergeten, een gelikt uiterlijk verovert het model massaal de harten van de kopers. In deze rijtest wordt de voorlopig sterkste benzinemotor in een sportieve uitdossing aan de tand gevoeld. Biedt de Grande Punto daadwerkelijk de kwaliteiten om langdurig de concurrentie aan te kunnen, of is het vooral uiterlijk vertoon dat de koper naar de showroom lokt?

Het interieur

Eenmaal ingestapt in de Grande Punto valt allereerst de goede, stevige zit op. De stoelen omsluiten zowel de benen als het bovenlijf uitstekend. Dit is vooral van belang bij bochtige wegen, in Nederland niet ongewoon. Mede door de goede stoelen is het geen enkel probleem om een goede, ergonomische zitpositie achter het stuur te creëren. Het verticaal en axiaal te verstellen stuurwiel is een uitkomst voor bestuurders met afwijkende maten. Op het stuurwiel zitten tevens bedieningsknopjes voor het standaard audiosysteem en de boordcomputer. Tevens pakt het met leder overtrokken stuurwiel heerlijk vast, de diameter en de dikte zijn juist gekozen.

Het instrumentarium recht voor de bestuurder is vooral duidelijk af te lezen. Met twee grote en twee kleine meters en een informatiescherm voor de boordcomputer en de radio wordt alle belangrijke informatie weergegeven. De geteste uitvoering, de 1.4 Starjet 16v Sport, is standaard voorzien van witte wijzerplaten. De middenconsole is vrij eenvoudig vormgegeven, de functionaliteit is hier overduidelijk aan af te zien. Het netjes geïntegreerde audiosysteem van Blaupunkt levert een goed geluid af. Met een standaard vermogen van 40 Watt voor de speakers, plus 100 Watt voor de subwoofer, is het systeem ruim voldoende om tonen ook op hogere volumes niet te laten vervormen. Een dualzone klimaatsysteem behoort ook tot de standaarduitrusting, welke snel en goed zijn werk doet. Wat de bestuurder en eventuele inzittenden niet merken is het pakket aan standaard veiligheidsvoorzieningen. Een hele rits aan airbags staan paraat om hun werk te doen in het geval van een ongeval. Naast deze passieve veiligheid beschikt de geteste Grande Punto tevens over actieve veiligheidssystemen als ABS en EBD (remveiligheid) en ESP (stabiliteitsregeling).

Het dashboard is in vergelijking tot de carrosserie niet direct frivool vormgegeven. De gekleurde strook om de middenconsole en over de gehele breedte van het dashboard doorbreekt de eentonige kleurstelling effectief. Het dashboard is gemaakt van een relatief hard materiaal, wat bovengemiddeld degelijk aanvoelt. Ook de afwerking van het gehele interieur is dik voor elkaar. De naden tussen de diverse panelen en onderdelen zijn vrij smal en lopen mooi gelijkmatig. Wat dit betreft heeft Fiat een grote stap vooruit gemaakt met de Grande Punto.

Niet alleen het zitcomfort voorin is goed, ook de geboden ruimte voor zowel hoofd als benen is naar behoren. De hoog opgetrokken middenconsole vormt geen obstakel voor de benen van bestuurder en voorpassagier. Boven verwachting is de ruimte achterin. Niet alleen het zitcomfort, maar ook het ruimteaanbod is uitstekend voor een auto uit de compacte klasse. Dit is mogelijk door de groeistuip van het model, waarbij tevens de maatgevende wielbasis is meegegroeid naar een flinke 2,51 meter. De achterbank is duidelijk geprononceerd vormgegeven, waardoor twee uit de kluiten gewassen volwassen comfortabel plaats kunnen nemen. Ook de ruimte in de kofferbak voldoet met een volume van 275 liter. Middels het neerklappen van de achterbank is het laadvolume te vergroten tot een indrukwekkende 1030 liter. Bijzonder voor een auto uit deze klasse is de toegang tot de kofferbak. De achterklep kan namelijk alleen elektrisch geopend worden via de afstandsbediening en een knop op de middenconsole.

Het exterieur

Waar het interieur vooral functioneel overkomt, daar heeft Fiat het voor de carrosserie over een andere boeg gegooid. Met een lengte van 4,03 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,49 meter biedt het model een stuk meer in alles. Het uiterlijk van de geteste uitvoering maakt extra indruk door de opvallende lakkleur en 17 inch lichtmetalen velgen. Echter, ook zonder deze extra’s doet het model stoer en imposant aan, wat is te danken aan het aparte front en de dik aangezette achterkant.

Het front is origineel vormgegeven, dat is boven alle twijfel verheven. De koplampen zijn, schuin van voren bekeken, spits vormgegeven met een knipoog naar concerngenoot Maserati. De brede, verchroomde, grille met het Fiat-logo erin verwerkt valt ook op en geeft het front een sportief accent. De volledig zwarte luchtinlaat en de mistlampen aan beide zijden accentueren de sportiviteit van het model nog eens. En profil vallen naast de sportieve daklijn vooral de plaatsing van de buitenspiegels en het kleine zijruitje vooraan op. Het portier loopt tot aan dit ruitje, waardoor de lengte van het portier niet overdreven groot is. Opvallend is verder de relatief smalle raamlijn over de lengte van de auto. De onderste raamlijn loopt naar achteren toe op, net als de bovenste raamlijn naar beneden toe loopt. Dit geeft de auto een gedrongen, sportieve uitstraling. Voor de achterpassagiers heeft dit als nadeel dat het uitzicht niet optimaal is. Andere opvallende onderdelen van het design zijn de verbrede spatschermen. Samen met de standaard 17 inch lichtmetalen velgen i.c.m. de 205 mm brede banden op de Sport geeft dit nog eens een extra sportief accent aan het uiterlijk. Aan de achterzijde vallen vooral de hoog geplaatste achterlichten en de dik aangezette bumper op. Samen met de genoemde verbrede spatschermen doet dit de auto breder ogen dan hij is. Ook het duidelijk in het zicht geplaatste uitlaatsierstuk doet het goed op de Grande Punto in deze uitvoering.

Het geheel is een mooi staaltje Italiaans vakmanschap op het gebied van design. De details van het design van de Grande Punto komen in deze uitvoering en lakkleur fantastisch tot zijn recht. De 17 inch lichtmetalen velgen i.c.m. de brede en platte banden vullen de wielkasten precies goed. Gekeken naar de concurrentie valt vooral de sportieve uitstraling van de Grande Punto op. Waar de concurrentie zich vooral heeft gespitst op het creëren van een volwassen auto met een aantal designdetails, daar springt het ontwerp van de Grande Punto er direct uit. Met alle risico’s van dien heeft Fiat een gewaagd en voorlopig goed verkopend model op de markt gezet, wat gezien de zware concurrentie in deze klasse een prestatie op zich mag worden genoemd.

Het rijden

Het rijden met de Grande Punto vergt allereerst nauwelijks tot geen gewenning. Het sturen, remmen, gas geven, schakelen, koppelen en de bediening van overige instrumenten; het gaat allemaal even gemakkelijk en op intuïtie. Dit zou in één woord modern genoemd kunnen worden, dit gaat echter wat te ver. Het onderstel is dermate afgesteld, dat het comfort op zowel normaal als slecht wegdek goed te noemen is. De relatief stugge afstemming van de veren en dempers hebben geen merkbaar nadelige invloed op het algemene rijcomfort. Overhellen en duikneiging kent de carrosserie hierdoor niet of nauwelijks, wat een prettig gevoel geeft bij een wat sportiever rijgedrag. Het enige breekpunt waar de afstemming van het onderstel door de mand valt is bij het rijden over drempels. Vooral bij drempels in 30-kilometer zones heeft de carrosserie de neiging om heftig te reageren, met als gevolg een springerig veergedrag. Dit zal mede veroorzaakt worden door de platte en stugge banden, welke minder verend vermogen hebben dan de standaard banden op kleinere velgen. De kwaliteit van het onderstel is dermate goed, dat het rijgedrag de compacte klasse is ontstegen. Hierin staat de Grande Punto echter niet alleen, voor onder andere de nieuwe Renault Clio, Peugeot 207 en Toyota Yaris geldt hetzelfde.

De aandrijvende benzinekrachtbron, een 1,4 liter viercilinder met vier kleppen per cilinder, doet het goed in de Grande Punto. Een topvermogen van 95 pk bij 6000 rpm en een maximaal koppel van 125 Nm bij 4500 rpm zijn hiervoor verantwoordelijk. De krachtbron heeft een duidelijke drang naar toeren, wat onderstreept wordt door het toerental waarbij het maximale koppel bereikt wordt. Onderin het toerengebied, tot circa 2500 rpm, schiet de trekkracht tekort. Dit komt vooral tot uiting bij het accelereren in de hogere versnellingen, waarbij het koppel van groter belang is. Juist omdat de motor onderin het toerengebied mooi soepel loopt, valt het tekort aan trekkracht op. Anders wordt het wanneer de krachtbron boven de 3000 rpm komt. Boven dit toerental zet de krachtbron een luidere keel op en zijn de prestaties goed te noemen. Pas bij deze toerentallen is het topvermogen van de motor te voelen en zijn de bijbehorende prestaties voorhanden. Het geluid uit de uitlaat is een typische brom, welke niet zou misstaan op een veel sterker gemotoriseerde auto.

Opvallend en comfortabel aan het rijden met de auto op hogere snelheden is de standaard zesversnellingsbak. De eerste vijf versnellingen zijn hierbij duidelijk kort gespatieerd, waardoor goed gebruik gemaakt kan worden van het vermogen van de krachtbron. De zesde versnelling is een duidelijke ‘overdrive’ en maakt het rijden op de langere afstanden zeer comfortabel. Juist door deze zesde versnelling is het geluidscomfort op provinciale- en snelwegen zeer goed te noemen. Bij deze snelheden wordt het motorgeluid bijna volledig overstemd door het windgeruis en het afrolgeluid van de banden. Ondanks de brede en platte banden, standaard gemonteerd op de Sport, valt het afrolgeluid ervan heel erg mee. Het weggedrag van de auto is mede door deze banden subliem te noemen, met het stugge onderstel zorgt dit voor een heerlijke combinatie voor de sportieve rijder. Het stuurgedrag is hierbij geen spelbreker, voldoende informatie over de staat van het wegdek wordt doorgegeven aan de bestuurder. De reminstallatie voldoet bovengemiddeld. Met vier schijfremmen rondom is het vertragende vermogen ruim voldoende om de 1035 kg zware combinatie vlot tot stilstand te brengen.

Slot

De nieuwe Grande Punto is een schot in de roos op het juiste moment van Fiat. De bouwkwaliteit is goed, het rijgedrag is uitermate volwassen en het uitrustingsniveau is dat ook. De motor kent twee prestatiegebieden: onder de 2500 rpm schiet de trekkracht vooral in de hogere versnellingen tekort, maar bij hogere toerentallen is de krachtbron weer lekker fel waarbij hij laat merken ook daadwerkelijk over een behoorlijk vermogen te beschikken. Het gehele pakket levert een goede prijs/kwaliteitsverhouding op voor kopers die in de markt zijn voor een nieuwe auto uit de compacte klasse.

Met een vanafprijs van € 12.495,- is de Grande Punto uiterst scherp geprijsd. De geteste uitvoering, de 1.4 Starjet 16v Sport, staat in de prijslijst voor € 16.995,-. Gezien het geboden product en de kwaliteiten is dit een zeer aantrekkelijk aanbod. Concurrenten als de Renault Clio en de Peugeot 207 zitten over de gehele linie ongeveer € 500,- tot € 1.000,- boven het prijspeil van de Grande Punto. Gezien het gelikte uiterlijk, het grote aanbod aan uitvoeringen en (diesel)motoren en de rijkwaliteiten van de Grande Punto is het niet meer dan logisch dat Fiat overrompeld wordt door de vraag naar het model.

  • Volwassen rijgedrag
  • Goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Felle motor bij hoge toerentallen
  • Tamme motor bij lage toerentallen
  • Design interieur strookt niet met exterieur
  • Springerig veergedrag op drempels