Zelden trokken we met een testauto zoveel bekijks als met de knaloranje Lexus RC F. Lijkt zo'n RC je ook wel wat, maar ben je niet zo'n spotlight addict? Dan is de down to earth RC 300h vast en zeker meer jouw ding. Hoe dat rijdt? Wij zochten het voor je uit!
Over down to earth gesproken: zo in de chique kleur Sonic Titanium ligt de RC meteen al een stuk minder heftig op je netvlies dan in het flitsende Solar Flare op de RC F. Waarbij we dat 'minder heftig' maar gelijk nuanceren als een relatief begrip, want ook in deze bescheiden uitvoering is de RC nog altijd een bijzonder excentrieke verschijning. Dat het trainingspak van de F in de kleedkamer is achtergebleven, doet daar nauwelijks iets aan af. Vanuit welke hoek je de RC 300h ook bekijkt, je komt altijd ogen tekort om alle details in je op te nemen. En dan te bedenken dat hier nog 'maar' een Luxury Line staat...
Je kunt je RC voor 1.300 euro extra namelijk ook als F Sport Line laten uitdossen, voor als je niet vies bent van een beetje extra drama. Voor dat geld krijg je een hele rits sportieve details die je RC 300h als twee druppels water op de RC F laten lijken. Leuk voor als je wel de intimiderende looks van de F wilt, maar geen driekwart ton extra op de plank hebt liggen voor the real deal. Houd je het liever bescheiden? Dan heeft Lexus naast de Luxury Line en de F Sport Line ook nog de Business Line Pro in de prijslijst staan. Voor deze al vrij complete instapversie vraagt je Lexus-dealer een concurrerende 45.695 euro.
De RC is het coupé-broertje van de IS en dat verklaart meteen waarom je in de RC tegen een bekend dashboard aan kijkt. Het drukke lijnenspel zet hier consequent door. Door alle losse elementen waaruit het dashboard is opgebouwd, lijkt er op het eerste gezicht weinig samenhang in te zitten. Die indruk wordt nog eens versterkt door de variëteit in kleuren en materialen: zwart en beige, hout en aluminium - je komt het allemaal tegen. Uiteraard is de Lexus ook in meer harmonieuze configuraties te bestellen, maar zelfs dan blijft het interieur iets eigenzinnigs houden. Gelukkig gaat dat niet ten koste van de overzichtelijkheid, want die blijkt verrassend goed.
Op het materiaalgebruik en de afwerking valt niets aan te merken, maar ergonomisch is de RC echt wel even wennen. Dat zit 'm vooral in de wat omslachtige bediening van de airco en het infotainmentsysteem, zoals we dat ook al zagen in de IS. Het idee achter swipe-functies en een touchpad is weliswaar leuk, maar in de praktijk vergt het nogal wat Fingerspitzengefühl om in één keer de juiste beweging te maken. Duitse concurrenten lossen dat simpelweg efficiënter op, al past Lexus' benadering wel weer prima bij het toch al zo eigen sfeertje dat in de RC hangt. Normaal gesproken biedt spraaksturing nog uitkomst, maar die in de RC luistert zo slecht als een verwende kleuter naar z'n moeder.
Het interieur is niet het enige wat de IS en deze RC met elkaar delen. Ook de hybride-aandrijflijn uit de IS 300h vinden we terug in de RC 300h. Samen leveren de 2,5-liter viercilinder en de elektromotor een piekvermogen van 223 pk af op de achterwielen. Daarmee komt de RC aardig van z'n plek, maar ook niet meer dan dat. Het gewicht van de Lexus - de RC 300h weegt 1.700 kg - is daar voornamelijk debet aan. Een top van 190 km/h en een 0-tot-100-sprint in 8,6 tellen zijn weliswaar geen specs om je voor te schamen, maar ook weer geen cijfers waarmee je op een verjaardag echt indruk maakt.
Qua prestaties is de RC 300h vooral een goedzak, maar je doet de Lexus tekort door 'm puur op z'n cijfers af te rekenen. De souplesse waarmee de aandrijflijn z'n werk doet, is namelijk van grote klasse. De vloeiende manier waarop de beide motoren en de traploze automaat met elkaar samenwerken, onderstreept nog maar eens dat je Lexus niets meer wijs hoeft te maken over hybride rijden. De RC 300h biedt een serene en rustgevende rijbeleving, waarbij 'ie nog aardig efficiënt is ook. Op papier kun je zelfs nog even volledig elektrisch rijden, maar in de praktijk springt de benzinemotor al bij de minste of geringste teenbeweging bij.
Ook aan de rijeigenschappen voel je dat de RC 300h erop gericht is om je zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen. Het onderstel, de besturing, de reacties op het gaspedaal: in alle opzichten is de Lexus vooral een heel gemoedelijke auto. Als Luxury Line is de RC dan ook op z'n best wanneer je 'm niet teveel op z'n staart trapt. Dat is niet eens zozeer omdat de balans niet in orde zou zijn - die is dankzij de ideale gewichtsverdeling zelfs heel goed - alswel omdat het forse gewicht zelfs het kleinste beetje sportieve aspiratie meteen de kop in drukt. Wie meer dynamiek zoekt, lijkt simpelweg beter af met het adaptieve onderstel op de F Sport Line.
Als Luxury Line is zo'n RC 300h meer geschikt om bijvoorbeeld in één ruk naar je tweede huis in Italië te brengen. Dan komen de comfortabele rijeigenschappen niet alleen uitstekend tot hun recht, maar leer je ook de complete uitrusting van de Lexus waarderen. Heerlijk zachte stoelen met verwarming én ventilatie en een fijne audio-installatie van Mark Levinson maken het heerlijk cruisen aan boord van de RC, temeer omdat er nauwelijks geluid tot het interieur doordringt. Houd er wel rekening mee dat je maar met z'n tweeën op pad kunt, want zelfs op korte ritjes nemen je passagiers het je niet in dank af als je ze achterin laat plaatsnemen. Zie de achterbank liever als het verlengstuk van de bagageruimte.
Met z'n aanwezige uitstraling zet de RC je kinderlijk eenvoudig op het verkeerde been: zo heftig als 'ie zich aan je opdringt, zo gemoedelijk blijkt 'ie wanneer je er eenmaal mee op pad gaat. De Lexus is gezegend met buitengewoon veel rijcomfort en legt je in de watten met z'n complete uitrusting. Ergonomisch is de RC bepaald geen schoolvoorbeeld en qua prestaties hoef je ook geen wonderen te verwachten, maar wanneer je dat accepteert, haal je er een fijne reisauto en een relatief betaalbaar alternatief voor een A5, 4 Serie of C-Klasse mee in huis.