Peugeot 207
1.6-16V XS Pack

Dennis van 't Kruis - 25 juli 2006

Intro

Natuurlijk was het een gok. Het is namelijk altijd een verrassing of een nieuw model bij het grote publiek aanslaat. In augustus 1983 lanceerde Peugeot de 205 en in dat jaar keken de kopers nog de katten uit de boom, waardoor het totaal niet meer dan 1.498 werd. Eind 1984 was de 205 de bestverkochte Peugeot met 9.840 verkochte eenheden. Absoluut topjaar was 1987 met 17.601 units. Het totaal stond in 1997 op 142.349. Zijn opvolger de 206 mocht tot nu toe 136.866 en dat getal zal nog oplopen, omdat hij naast de nieuwe 207 nog te koop is.

Het interieur

Hieronder zal ik de 207 en de 307 motorisch vergelijken, maar ook in het interieur zijn de beide testauto vergelijkbaar. Doordat ze voorzien zijn van hetzelfde pakket, zijn de materialen, de kleuren en de dessins vergelijkbaar. Het dashboard in de 207 is echter veel speelser vormgegeven en oogt daarom niet zo saai als degene die in de 307 is gemonteerd. Het stuurwiel is lekker dik en oogt op het eerste gezicht als een typisch en een in elke andere peugeot terug te vinden exemplaar. Bekijk je het stuur wat nauwkeuriger, dan blijkt het toch op details te verschillen. De zijdelingse steun is voldoende en, al blijkt de steun van de rugleuning wel groter te zijn dan die van het zitting. Als je de limieten opzoekt, is het toch nodig om je schrap te zetten. Bij normaal rijgedrag zul je dit nauwelijks ondervinden. Ook de beenruimte op de achterbak verdient een voldoende, als passagier heb je genoeg comfort tot je beschikking. De kofferbak is van een redelijk formaat met 270 liter, en kan uitgebreid worden tot 925 liter als de achterbank omgeklapt wordt.

Het exterieur

De introductie van de 205 bleek een schot in de roos te zijn voor het Franse merk. Het wagentje bleek de juiste mix in zich te dragen van praktische bruikbaarheid en een gunstige prijs. Later continueerde de 206 deze formule inclusief een verfijnd uiterlijk. De nieuwe 207 heeft dat verfijnde ingeruild voor een veel agressievere styling en een flink dikker uiterlijk. Daardoor oogt de auto direct al een klasse hoger. Als je de auto bekijkt heb je niet direct door dat je naar een concurrent voor auto als de Grande Punto, de Clio en de Polo kijkt, de 207 lijkt groter. Toch heeft hij de zelfde lengte als de Fiat en is de Renault niet meer dan 4 centimeter korter. Het kleurenpallet waaruit je je een keuze moet maken bevat enkele kleuren die, zachtjes gezegd, behoorlijk opvallen. De felgele kleur van de testauto, die in de brochure als Jaune Lacerta, een kleur met geel in zijn naam, maar die op de auto vooral groen is, is daarbij veruit de meest opvallende kleur. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak of je het een mooie kleur vind. Een kleur die mooier staat in bijvoorbeeld Rouge Lucifer, die de auto een sportiever tintje geeft of het Bleu Santorin die een wat zakelijker uitstraling heeft. De testauto is voorzien van de XS Pack uitvoering, waarvoor € 19.340,- betaald mag worden. Dit pakket bevat o.a metallic lak, lichtmetalen velgen, in dit geval het type “Spa”. Airconditioning, links en recht gescheiden regelbare climate control, de Parfumeur, window airbags, cruise control, regensensor, de RD4 radio/CD/ MP3 speler en de comfortspiegel. Bij dat laatste kunnen de buitenspiegels elektrisch inklappen en is de achteruitkijkspiegel automatisch dimmend. Al met al krijg je voor dit bedrag een goed aangeklede auto. Je kunt natuurlijk ook voor de ‘kale’ instapper kiezen, dan betaal je € 13.990,-.

Het rijden

Motorisch gezien is de 207 van vandaag vergelijkbaar met de 307 die ik een tijdje geleden bestuurde. Beide hebben 110 pk bij 5750 tpm en 147 Nm bij 4000 tpm, waarmee de 207 in 10,6 seconden naar de honderd versnelt. Dat is slechts 0,1 seconde sneller dan zijn grotere broer. Dat is eigenlijk vreemd, want de geteste 207 is maar liefst 21 kg zwaarder dan de geteste 307, namelijk 1200 kg tegenover 1179kg. Het verschil is dat de 207 meer vrijheid lijkt te hebben in de acceleratie. Er is vergeleken met de 307 minder een gevoel van terughoudendheid. De ene Fransoos lijkt lichtvoetiger dan de andere. Daarnaast blijkt de topsnelheid 4 km.uur hoger te liggen met 194 km/uur. Alleen de sprint vanuit een staande start over 1000 meter wordt door de 307 gewonnen, al is het maar met 0,1 seconden. De “kleine” fransman voelt veel strakker en wegvaster in snelle bochten. Een aantal snelle ronden op een minirotondes leverde flink wat gegil van de banden op, maar ze lijken op geen moment de grip te verliezen. Wel maakte de achterzijde een micro stapje opzij, maar die is volgens mij eerder te verklaren door de combinatie van de snelheid en de gesteldheid van het asfalt. Om dit te veroorzaken moet je flink de grens opzoeken, maar zelfs dan heb je nog een legio aan beschermende afkortingen om jouw als bestuurder te helpen. Naast de verplichte ABS en op de meeste versies standaard ESP verdeelt de Elektronische RemkrachtVerdeler (ERV) de remkracht over de vier wielen, verhoogt de NoodRemAssistentie (NRA) de remdruk tijdens een noodstop om de rem extra te verkorten. Daarnaast houden ook ASR (AntiSpinRegeling) , de DSC (Dynamische StabiliteitsControle ), LDE (Low Dynamic ESP) en de UCL (Understeer Control Logic) zich beschikbaar om de bestuurder uit te helpen als die samen met de auto in een hachelijke situatie terecht komen.

Slot

De eerste keer dat ik in het wild een 207 tegenkwam, viel hij me meteen op. Het was er een met de kleur Orange Salamanque. Kort gezegd: een prachtige wagen om te zien. Een auto die ten opzichte van zijn voorganger met maar liefst 21 centimeter is gegroeid en die daardoor nog maar 18 centimeter korter is dan zijn grotere broer de 307. Een leuk detail is daarbij dat de laatste 306 in 2001 ook exact 4.03m. was, net als de 207 nu. Nog maar weer eens een bewijs dat de kleintjes steeds maar groter worden. En daardoor lijkt hij zijn oorspronkelijke concurrentie een beetje te zijn ontstegen en knabbelt hij aan de stoel van de 307. De vraag is dus welke keus je wilt maken: de 207 of de 307. Persoonlijk denk ik dat zolang je niet kiest voor de 307 SW, dat dan de keuze voor de 207 makkelijker is, omdat deze mooier gestyld en sportiever is dan de iets grotere 307. Met als doorslaggevende punt dat de 1.6 in de 207 veel beter voldoet dan in de 307

  • lekker motor
  • vol met veiligheid systemen
  • lekker opvallend uiterlijk
  • prijzig
  • Zwaarder dan de 307 met dezelfde motor
  • Jaune lacerte