Mercedes-Benz A-Klasse
160 Ambition

Martijn Verhoef - 19 november 2015

Kaskraker met klasse

Toen Mercedes in 2012 haar A-Klasse als een compleet nieuw model neerzette, was de vraag niet 'waarom?', maar waarom dat nog niet eerder was gebeurd. De vlotte hatchback verschilde namelijk als dag en nacht met de vreemde mini-MPV die de A-Klasse tot die tijd was. Een flop kan de W169 (voor de kenners) niet genoemd worden, maar het nieuwe model paste veel beter bij de ambitie van Mercedes om het premium C-segment te veroveren. En dat is gelukt, want de nieuwe A en de daarvan afgeleide modellen bleken een enorm succes, waarbij meer dan de helft van de kopers eerst in andere merken reed. Inmiddels is het tijd voor een lichte herziening, waarbij gelijk van de gelegenheid gebruik wordt gemaakt om een nieuwe instapper te introduceren. Wij reden deze A160 en hoe dat beviel lees je in deze test.

Lichte wijzigingen

Door het gewaagde lijnenspel en de ietwat rondere vormen was het de vraag of de A-Klasse wel tijdloos genoeg zou zijn. Een aantal jaren verder vindt Mercedes blijkbaar van wel, want de wijzigingen aan het faceliftmodel zijn minimaal. Het is op het eerste gezicht zelfs zoeken naar wijzigingen, die vooral bij de voor- en achterlichten moeten worden gezocht. Zo stralen de nieuwe LED-koplampen je tegemoet en is in de achterlichten een nieuwe signatuur te vinden. De grille is nu standaard in AMG-stijl, alleen dan zonder de chromen 'diamanten'. Wanneer de auto van de Line Style is voorzien, worden er chromen raamlijsten aangebracht en is er onderop de voorbumper een aluminium lip te vinden. Ook de keurige 16 inch wielen zijn dan aanwezig, die de wielkasten voldoende opvullen. Zonder de Line Style zou er een enigszins saaie auto staan, zeker in het stemmig zwart. Wil je nog meer opvallen? Dan is de A ook in appeltjesgroen te krijgen en is opgaan in de massa er niet meer bij. 

Geluisterd naar kritiek

In het interieur is te merken dat Mercedes de kritiek ter harte heeft genomen, want het nieuwe multimediascherm is het eerste dat opvalt. De plastic randen zijn verdwenen en het nieuwe scherm heeft een veel mooiere grafische weergave. Nog steeds lijkt het scherm een beetje op het dashboard te zijn geplakt, maar het geheel geeft een fraaiere indruk. Een andere verbetering is bij de voorstoelen te vinden en dan bedoelen we niet alleen de nieuw leverbare kleurstellingen. De verlengbare zitting ondersteunt nu nog beter de bovenbenen, waardoor de zitpositie optimaal is, zeker met de optionele verstelbare lendensteun. Doordat het stuur ook zeer uitgebreid te verstellen is, zal iedere bestuurder een fijne plek in de Mercedes vinden. De bedieningsknoppen in het interieur zijn opgewaardeerd, zo is het rijtje knoppen voor onder andere de stoelverwarming en de parkeersensoren gegalvaniseerd. In dat rijtje is nu ook een Dynamic Select-knop te vinden, waarmee verschillende modi zijn in te stellen. In Sport is de gasrespons net wat feller, terwijl de auto het in Eco juist wat rustiger aandoet.

Er is nu ook een adaptief dempingssysteem leverbaar, waarbij je via dezelfde knop de hardheid van de demping kunt aanpassen. Het kleurenscherm tussen de tellers vervangt het monotone scherm uit de 'oude' A-klasse, wat leidt tot een veel betere afleesbaarheid. De bediening vraagt wel wat gewenning, bijvoorbeeld als het gaat om de instellingen van de auto. Er is een menu tussen de tellers oproepbaar, terwijl op het grote multimediascherm ook verschillende aanpassingen kunnen worden gedaan aan de auto, zoals het instellen van de sfeerverlichting. Het ruimteaanbod is ongewijzigd, wat betekent dat de A-Klasse nog steeds één van de minst ruime auto's in zijn segment is.

Comfortabeler

Zoals gezegd reden wij met de instapper van de A-reeks. En dat is absoluut niet afzien, want hoewel de auto in eerste instantie niet overtuigend lijkt met zijn 102 paardenkrachten, sprint de auto in een nette 10,6 seconden naar 100 km/h. De koek is pas op bij 190 km/h op, wat bijzonder netjes is te noemen. Ook in de praktijk verlang je niet gauw naar meer vermogen: de motor is gretig en blijft daarbij keurig op de achtergrond. De zesbak is minder hakerig dan voorheen en helpt je gemakkelijk versnellen, terwijl je met de koppeling precies aanvoelt wat je aan het doen bent. Een ander puntje van kritiek, namelijk  dat de A-Klasse aan de harde kant was, is door Mercedes naar de andere wereld geholpen.

Optioneel is er het adaptieve dempingsysteem, maar ook zonder die ophanging voelt de A-Klasse comfortabeler aan. Nu reden wij met brave 16 inch wielen met hogere banden, die ook veel klappen zullen opvangen, maar daarnaast is het goed merkbaar dat de nadruk meer op comfort is komen te liggen. Het maakt de A160 een hele fijne reisauto, die koersvast is en waarbij het aan boord opvallend stil is. Het gemiddeld verbruik ligt op 1 op 16, terwijl 1 op 18,5 wordt beloofd. Geen schokkende afwijking dus, terwijl er best wat van de auto is gevraagd.

Bereikbaarder

De A-Klasse is net wat bereikbaarder gemaakt, want vanaf 25.995 euro staat hij in de prijslijsten en dan rijd je met de A160 benzine. Er is ook een 122 pk versie (de A180), die als BlueEFFICIENCY vanaf 28.995 euro beschikbaar is. Dieselen kan vanaf 29.895 euro met de A180d (dus geen CDI meer), die nog een stuk zuiniger is gemaakt en een kilometer verder komt met een liter diesel dan zijn voorganger. Voor de sportievelingen zijn er de A200 en A250 (Sport) met respectievelijk 156 en 218 pk. De vlotte kilometervreter kan zijn lol op met de A220d (177 pk). Het absolute sluitstuk is de A45 AMG, die met zijn 381 pk de concurrentie het nakijken geeft en in 4,2 seconden naar de 100 sprint. 

Onze testauto is uitgevoerd als Ambition, wat een uitvoering met LED-koplampen, navigatie en een inparkeerfunctie betekent. Cruise control maakt ook onderdeel uit van dit 2.795 euro kostende pakket, waardoor je weinig te wensen overhebt. Toch ontbreken op de testauto ook een groter multimediascherm, een startknop en het Line Style-pakket niet, wat de totaalprijs samen met het licht- en zichtpakket (o.a. de sfeerverlichting) en de stoelverwarming op 32.423 euro brengt. Toch biedt de optielijst van Mercedes nog voldoende mogelijkheden om de aanschafprijs van de instapper tot ver over de 40 mille te tillen. Bij de concurrentie is dit niet anders en als je naar de testauto kijkt, zie je een erg complete auto staan.

Weer vooruit

De wijzigingen zijn subtiel, maar het is duidelijk dat Mercedes de kritiek ter harte heeft genomen en de aandachtspunten heeft aangepakt. Wat overblijft is een auto met een mooi interieur, erg fijne rijeigenschappen en voldoende comfort. Aan het exterieur had wellicht wat meer gesleuteld kunnen worden om de tand des tijds de doorstaan, het design is tenslotte niet zo vernieuwend als in 2012. Maar het totaalplaatje is goed en voorlopig kunnen ze in Stuttgart weer vooruit.

  • Verbeteringen goed merkbaar
  • Fijne stoelen
  • Stilte aan boord
  • Exterieur slechts licht gewijzigd
  • Bediening niet altijd intuïtief