Trends zijn er om gebroken te worden. Vanaf de eerste hatchback was het vrij normaal dat een auto standaard als driedeurs geleverd werd. Voor een geringe bijbetaling kreeg je er twee deuren bij. Het lijkt een logische gang van zaken, maar door de geringe populariteit van driedeurs hatchbacks de afgelopen jaren, verdwijnen deze varianten steeds meer uit het straatbeeld. Om toch kopers te trekken voor deze carrosserievariant, introduceert Hyundai de sportief gelijnde i20 Coupé. Het neusje is vrijwel gelijk aan de auto die wij eerder dit jaar reden, maar het lijnenspel achter de A-stijl verschilt als dag en nacht. Mogelijk is deze stap de redding voor een segment dat met uitsterven wordt bedreigd.
In hun opmars op de wereldmarkt richtte Hyundai zich eerst vooral op betaalbare modellen waarbij het ontwerp op het tweede plan stond. Sinds Peter Schreyer van zustermerk Kia is overgekomen, krijgen de auto's steeds meer een eigen, aantrekkelijke smoel. Met veel lof werd de vijfdeurs i20 vorig jaar ontvangen. Niet eerder had een model van het Koreaanse merk zo'n Europese uitstraling. Toch is de auto onderscheidend genoeg. Hyundai had zich er voor het ontwerp van de driedeurs simpel vanaf kunnen maken door de achterdeuren achterwege te laten en wat grote voorportieren te monteren. Voor de gelegenheid heeft de i20 Coupé zijn eigen ontwerp gekregen, waarbij vooral de raamlijn de handen op elkaar krijgt. Hoewel deze an sich niet bijzonder is, is de toevoeging van een stukje donkere tape voldoende om optisch een zeer onderscheidende en sportief ogende auto te realiseren. Om deze sportieve look te benadrukken zijn de achterste wielkasten dik aangezet door een oplopende lijn en loopt de daklijn wat sterker af. Ook het kontje moest er aan geloven. Hooggeplaatste achterlichten en een dik aangezette achterbumper laten aan de achterzijde zien dat het niet zomaar een i20 betreft. Wat onze auto echt mist, zijn grote lichtmetalen wielen. De 15 inch stalen exemplaren met wieldoppen detoneren behoorlijk bij het ontwerp van de carrosserie, 17 inch aluminium staat hem een stuk beter.
Binnenin is het een feest der herkenning, als je al eens in een normale i20 hebt gezeten. Het dashboard is identiek, net zoals de voorstoelen. Pas vanaf de achterbank is er een verschil. Daar komen is al wat lastiger; je moet je tussen de voorstoel en de B-stijl door wurmen. Achterin heb je als volwassene niet veel te zoeken. Je benen hebben net voldoende plek, maar het hoofd komt al snel klem te zitten door de aflopende daklijn. In de bagageruimte is met 326 liter voldoende plek voor de wekelijkse boodschappen of zelfs een weekje vakantie. Wil je meer vervoeren, dan kan de achterbank neergeklapt worden en is 1.042 liter inhoud beschikbaar. De zitpositie is voor een compacte auto als deze erg goed. Zelfs lange bestuurders kunnen een prettige instelling van stoel en stuur vinden om ook na een lange rit weer uitgerust uit te stappen. De voorstoelen geven daarbij een goede zijdelingse steun en zijn prettig stevig gevormd. Omdat de gordel relatief ver naar achter is geplaatst, zou je behoorlijk moeite moeten doen om hem te bereiken. Hyundai monteert daarom een handige 'aangeefhulp'. Hoewel dit al eerder is gezien in andere coupés, is het geen gemeengoed in driedeursmodellen.
Hoewel het uiterlijk fris is, is het interieur nogal donker. Niet zozeer door een beperkte hoeveelheid glas, maar wel door het gebruik van een hoop zwarte kunststoffen. Wat meer kleur zou het binnenste net wat meer schwung geven. Qua materiaalgebruik loopt de i20 Coupé helemaal in de pas met zijn concurrenten. Oké, er zijn zo her en der wel keiharde plastics gebruikt, maar in deze klasse is dat niet zo storend. Op het gebied van afwerking kan de compacte Hyundai mee met de top in dit segment. Rammels, kraakjes en andere mogelijke irritaties blijven achterwege, ook als over slecht wegdek wordt gereden. Wat meewerkt aan een groot kwaliteitsgevoel is dat de naden - tussen de verschillende panelen, knopjes en het scherm - klein en overal hetzelfde zijn. Bestel je de auto als 'Comfort', dan is hij voorzien van allerlei luxe zoals parkeersensoren achter, audiobediening op het stuur, cruise-control en volautomatische airconditioning. Een ingebouwde navigatie is niet mogelijk, maar je kunt de smartphone in de bijgeleverde houder klikken. Dan laadt hij tevens bij. Vanaf het moment dat je hem inplugt - en met bluetooth een connectie hebt gemaakt - neemt de auto de audio van de telefoon over en als de navigatie een commando geeft, wordt de radio onderbroken.
Dat de Hyundai i20 sportief oogt, wil nog niet zeggen dat hij ook als een sportwagen bochten rondt. Hoewel hij zijn uiterlijk niet waarmaakt in zijn rijgedrag, gaat dit wel met een hoop vertrouwen. In een rechte lijn is de auto uitermate stabiel, ook als het slecht weer is of hard waait tijdens een snelwegrit. Maar ook bochten neemt de auto prima. Overhangen doet hij nauwelijks en ook in bochten brengen forse richels het onderstel niet uit balans. De besturing is strak en er zit ruim voldoende gevoel in. Met zijn viercilinder, ruim 1.200 cc grote motor komt de i20 goed mee met het verkeer. Meer dan 84 pk heeft de auto niet nodig om de Nederlandse maximumsnelheid op de snelweg met gemak te halen. Het blokje doet zijn werk in alle rust en voelt soepel aan. Die rust gaat echter over als je boven de 100 km/h komt. Je mist echt een zesde versnelling. Bij '100' maakt de motor al 2.700 toeren en daarboven is de geluidsproductie niet erg prettig. Hierdoor ga je wat rustiger rijden, wat het verbruik wel ten goede komt. Meer vermogen is op dit moment niet leverbaar, maar daar komt in de nabije toekomst verandering in. Volgens de importeur ligt de introductie van een compact turboblokje in het verschiet. Het onderstel kan meer vermogen zeker aan.
De reden waarom het gros van de autoproducenten in het B-segment enkel nog vijfdeurs versies op de markt brengen, is duidelijk. Toch is deze beslissing funest voor het voortbestaan van een hatchback met twee deuren minder. Gelukkig durft Hyundai het nog wel aan en in die poging zijn ze goed geslaagd. De i20 Coupé heeft een onderscheidend, fraai ontwerp en heeft hierdoor een duidelijke meerwaarde ten opzichte van zijn broertje met vijf deuren. Naast het fraaie design, neemt de Coupé de positieve zaken zoals afwerking, materiaalkeuze, luxe per euro en de goede rijeigenschappen over. Nu maar hopen dat de consument deze waarden ook inziet. Dan zal het beeld op de Nederlandse wegen weer wat gevarieerder én fraaier worden.