Volkswagen Jetta
1.9 TDI Comfortline

Wilbert Huls - 27 december 2005

Intro

De eerste auto van mijn ouders die ik me kan herinneren is een blauwgrijze Jetta, maar dat is al weer heel wat jaartjes geleden. Inmiddels is de Jetta weer terug van weggeweest. Nouja weggeweest, in Amerika heetten onze tussenliggers Vento en Bora ook gewoon Jetta. In Amerika, sedan-land bij uitstek, is de Jetta lang het populairste VW-model geweest, terwijl de Vento en Bora het hier maar zozo deden. Kan dit nieuwe model de hoge(re) verwachtingen die bij zijn naam horen aan?

Het interieur

Je merkt aan alles in het interieur dat je een auto instapt van hoge kwaliteit. De eerste indruk is een zeer sjieke. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt en ook de afwerking is ongekend. Geen kieren, naden of andere onvolkomenheden zijn te bespeuren.
Enkele ronde vormen zijn afgewerkt met een chromen/chroomkleurige rand. Zo zijn de twee grote klokken omrand met een stripje chroom, maar bijvoorbeeld ook de aircoknoppen, radioknoppen en pookknop zijn voorzien van een chromen randje. Als ik dit zo schrijf, klinkt het allemaal als een interieur met een hoog bling-bling-gehalte, maar niets is minder waar. Het heeft een zakelijke uitstraling, maar dan wel de sjieke variant.
De bediening van alle functies is erg logisch. Zelf vind ik de draaiknoppen van de airco erg praktisch. Waar enkele jaren terug alles digitaal werd, werd het bedienen van de functies alleen maar langdradiger, omdat je heel vaak op hetzelfde knopje moest drukken voor je de stand had die je wilde. Met een draaiknop gaat dat nu eenmaal veel eenvoudiger.
Het enige wat ik niet zo fantastisch vind in dit interieur is het stuur. Wat mij betreft past het gewoon niet in het zakelijke geheel. Hij is absoluut niet fragiel in gebruik, maar zo oogt hij wel. Hier had best een wat steviger design bij gebruikt mogen worden.
De zetels zitten zowel voor als achter, zoals je mag verwachten, zeer goed. Bij alle plaatsen is het mogelijk een armsteun naar beneden te klappen voor nog een stukje extra comfort. Achterin is ook voldoende ruimte voor benen en hoofd.
De kofferruimte biedt absoluut waar hij voor ontworpen is: ruimte. Als ruimte datgene is wat je mist in een Golf, dan biedt het alternatief zich hier aan.

Het exterieur

Voor het eerst is de Jetta echt een 'Golf met kont', waar bij de Vento en Bora voor een andere voorkant gekozen werd heeft de Jetta op details na nu dezelfde neus als de Golf V. Een verschil wat wel direct in het oog springt is het prominent aanwezige chroom. Iets wat we ook al zagen bij de Golf R32 en Passat heeft zijn weg ook gevonden naar de Jetta. Wat mij betreft is zoiets leuk als je je haar nog even goed moet doen voor een afspraak, maar verder vind ik het een beetje over the top. Gelukkig maakt het nummerbord het allemaal nog weer wat draaglijker door het grootste gedeelte te verbergen. Het overige chroom is subtieler aanwezig in de stootstrips en raamomlijsting.
De lijnen die ze in de auto hebben gebracht zijn logische, weinig spannende lijnen. En profiel vind ik echter wel dat de koplampen wat kleiner hadden gemogen. Waar je bij een Mazda 3 sedan ziet dat ze in de snoet de lijnen wat aanpassen aan de gestrektere vorm van de auto vergeleken met de hatchback, hebben ze dat hier nagelaten. Persoonlijk vind ik dat een gemiste kans om het model nog net iets extra's te geven. De achterkant toont veel gelijkenissen met die van zijn grote broer, de Passat: prominent aanwezige achterlichten met heldere kleuren.
Standaard spiegels en handgrepen in kleur en knipperlichten verwerkt in de spiegels zijn elementen die de klasse van de auto weer onderstrepen.

Het rijden

Op dit moment is deze 105pk sterke diesel de lichtste die voorhanden is op de Jetta. Ik was eerst bang dat de motor moeite zou hebben met de auto, maar niets is minder waar. De Jetta komt zeer eenvoudig van zijn plek en de trekkracht is al snel beschikbaar. Zowel de comfortabele als sportieve rijder moeten met deze auto uit de voeten kunnen.
Natuurlijk heeft deze diesel een wat rauw motorgeluid, maar op zich dringen de geluiden niet vervelend door in het interieur. Wel viel me op dat met name trillingen van de stationair lopende motor sterk worden doorgegeven via de pedalen. Dat had ik wel anders verwacht.
Het stuurgedrag is zuiver, maar wel wat zwaar. Je hebt het idee dat je in een hele grote auto rijdt wanneer je deze de bocht om stuurt, maar misschien is dat wel de bedoeling. Je krijgt er in ieder geval het gevoel van dat je een auto van minstens een klasse hoger bestuurd.

Slot

Is deze auto de € 1300 extra waard ten opzicht van zijn gelijkwaardige Golf-broer? Tsja, dat is een afweging die ieder voor zich moet maken, maar ik vraag me af of deze sedan wel als een speer zal gaan lopen. Leg nog een beetje extra neer en je hebt met een Passat nog veel meer ruimte tot je beschikking. Was eerder een Bora een wagen die een stukje extra klasse uitstraalde met zijn eigen looks, dan mis je nu het echte onderscheid met de Golf.
Los van zijn VW-familie gezien is de Jetta in ieder geval een wagen met een erg hoge kwaliteit en goede rij-eigenschappen. Dus voor sedanfans uit de compacte middenklasse is deze auto zeker een nadere inspectie waard.

  • Hoogwaardig interieur
  • Ruimte
  • Trekkracht motor
  • Chromen grille
  • Eigen gezicht
  • Zwaar sturen