Saab heeft het lang het imago gehad auto's te maken voor een vrij selecte groep mensen. De ideale saabrijder was tandarts en deed toch regelmatig een potje golf. Van dat imago heeft saab inmiddels afstand genomen met stoere sedans in de vorm van de 9-3 en 9-5 en een estate in de vorm van de 9-5. Met dat rijtje modellen is ook direct duidelijk wat er nog ontbrak in het gamma van Saab: een 9-3 estate.
Die is er nu in de vorm van de 9-3 Sport Estate. Een auto waar Saab zelf veel van verwacht, maar ik ook...
Vanaf het eerste moment is direct duidelijk dat dit een zakelijke, degelijke auto moet zijn. Het interieur is functioneel en praktisch ingericht. Wel een tikkeltje te functioneel als je het mij vraagt, vooral de middenconsole mist iedere vorm van frivoliteit. Alle knopjes zijn rechthoekig en zwart op een even zo zwarte achtergrond. Hierin laat saab iets te duidelijk merken waar zijn roots liggen, want het heeft wel wat weg van een cockpit, zoveel knopjes.
Het frapante is dat er op andere punten in het interieur wel degelijk fraaie designstukjes zijn te vinden. Zo ben ik erg gecharmeerd van het sportieve stuur met een prominent aanwezige klokkenwinkel er achter. Een ander leuk designstukje is de handrem die in onaangetrokken toestand een wordt met de rest van het interieur. Van een uitpuilend dashboardkastje zul je hier niet gauw last hebben, want de ruimte die daarin zit is echt immens. Sowieso heeft de Saab veel opbergvakjes die handig en leuk vormgegeven zijn.
De zetels zitten aardig goed. Er zitten prettige lendenstukken aan die steun geven, al vind ik het geheel wel wat aan de zachte kant, gezien het sportieve karakter dat de stoelen ook uit willen dragen.
Achterin zit je redelijk goed zoals je mag verwachten in een auto in deze klasse, al viel de beenruimte me niet heel erg mee. Ik denk dat je met 2 lange mensen achter elkaar nog wel eens wat ruimte te kort kan komen.
De koffer is lekker ruim. Een typische estate waar alles in past. Er is ook nagedacht over praktische zaken als een vlakke laadvloer en een afdekzeil dat in een verhoogde stand is te zetten zodat je spullen wat makkelijker kan inladen.
Saab heeft natuurlijk in navolging van de Sport Sedan niet zomaar gekozen voor een _Sport_ Estate. Overduidelijk is geprobeerd een sportieve lijn aan te brengen in het uiterlijk van deze estate en ik moet zeggen dat Saab daar goed in geslaagd is. De aflopende daklijn en het schuinlopende achterraam zorgen ervoor dat het plompe voorkomen wat veel stations hebben niet op de Saab van toepassing is.
Natuurlijk zijn de witte achterlichtunits erg opvallend. Vooral bij deze zwarte kleur steken de lichten lekker af en geven de auto echt iets speciaals. Overigens is het wel een optie om rode achterlichten op de estate te krijgen, maar met name bij donkere kleuren zou ik toch iedereen willen aanraden: houd het lekker zo! Het zorgt voor weer wat extra afwisseling op de weg.
Lichtmetaal, spiegels en handgrepen in kleur zorgen ervoor dat de auto echt af is.
Voordat ik ga rijden zet ik eerst de zitpositie maar eens goed. Stoel en stuur zijn beide goed te verstellen en zo is snel een ideale positie gevonden. Dan de sleutel maar eens in het contact... ... oh ja, ik bevind me in een Saab, dus inderdaad moet de sleutel (voor zover het nog echt een sleutel is) tussen de 2 stoelen gestoken worden en kan de auto gestart worden. Het zal wel even wennen zijn, maar ik vergis me tijdens de rit nog een aantal keer.
Het rijden zelf gaat heerlijk. Het stuur ligt lekker in de hand en de auto volgt feilloos mijn "commando's" op. Ook wordt de weg door het onderstel goed doorgegeven aan de bestuurder. Zo heb ik echt het gevoel aan het rijden te zijn, daar houd ik wel van.
Het schakelen vind ik iets minder prettig. Op zich geldt hier voor mij ook wel dat ik het prettig vind als niet alles vóór me gedaan wordt, maar nu moet ik (overdreven gesteld) soms wel erg zoeken en duwen om de juiste versnelling te krijgen. Dit mag wel iets minder hakerig van mij.
De 1.8t motor met 150 pk voldoet prima voor deze auto. Het is geen overdreven krachtpatser en je moet het t-tje in de typeaanduiding niet te veel op een voetstuk zetten, maar je komt er prima mee weg en ook bij hogere snelheden heeft de motor nog genoeg over voor bijvoorbeeld een veilige inhaalactie.
Ik ben bij meerdere auto's die ik gereden heb achteraf enthousiast geweest... Totdat ik het bijbehorende prijskaartje zag. Bij deze Sport Estate verdwijnt mijn enthousiasme echter niet na het zien van de prijs, die valt me namelijk alleszins mee. Met een dikke 35.000 euro ligt ie maar net wat boven bijvoorbeeld topversies van de Focus en Leon die ik gereden heb en dan heb je nu toch wel wat meer auto voor je geld.
Ik hoop persoonlijk voor Saab dat de auto goed gaat lopen, het is namelijk een frisse verschijning in autoland. Lekker eigenzinnig, zoals een Saab hoort te zijn...