Martijn Verhoef - 1 oktober 2016

Mondial de l'Automobile Paris

De autosalon van Parijs geldt, net als die in Frankfurt en Genève, als één van de belangrijkste beurzen van Europa. Afwisselend met de IAA in Frankfurt vindt de Mondial de l’Automobile om het jaar plaats en qua bezoekersaantallen is de salon de meest bezochte autobeurs ter wereld.

Op de persdagen reizen de autojournalisten van over de hele wereld naar Parijs en uiteraard wilden wij ook graag aanwezig zijn om het nieuws uit eerste hand te horen.
Een beknopt overzicht van de grootste nieuwsfeiten van de salon kun je hieronder lezen.
Voor een fotoverslag kun je ook terecht op onze Facebookpagina.


We beginnen met Alfa, dat twee krachtige motoren in de Giulia plaatst, onder het kopje Veloce. Een 210 pk dieselmotor en een 280 pk benzinemotor doen hun intrede, voorzien van een ZF automatische versnellingsbak (in de basis bekend van onder andere BMW).


Audi heeft een hoop nieuw spul meegenomen naar de beursvloer, want het merk bezorgt de A5 en S5 (Sportback) hun publieksdebuut in Parijs. Maar daarnaast onthulde Audi ook nog de nieuwe Q5. Hoewel de veranderingen in het eerste opzicht niet zo spannend lijken, dicht het merk de wagen onder andere door het lagere gewicht veel betere rijeigenschappen toe.


Citroën nam de nieuwe C3 mee naar de autosalon. Lekker eigenwijs en geheel naar smaak samen te stellen, al dan niet met de airbumps die we van de Cactus kennen. We zijn heel benieuwd hoe deze guitige nieuwkomer rijdt en hopen je er snel meer over te vertellen, want de auto is vanaf november al beschikbaar.


Dacia nam de gefacelifte versies van de Logan MCV en Sandero mee naar Parijs. Verwacht geen baanbrekende verschillen met de voorgangers, maar door het plaatsen van wat led-lampjes kunnen ze er weer even tegenaan. Bovendien is de Duster nu ook te voorzien van een EDC-automaat, die we kennen uit onder andere de Renaults Clio en Captur.


Honda plaatst de gloednieuwe Civic op de stand, die vanaf nu ook voorzien zal zijn van driecilinders. De auto zal qua design meer een allemansvriend zijn dan het vorige model, maar wanneer je toch wilt opvallen kun je ook gewoon de Type R gaan bestellen. Hij staat nu nog als concept op de beurs (wat best een verrassing was), maar verwacht hem al vanaf 2017. Bijkomend voordeel is dat de ‘oude’ Type R een waar verzamelaarsobject zal worden, gezien de beperkte oplage waarin de auto is verschenen.


Hyundai’s grootste wapenfeit in Parijs is natuurlijk de gloednieuwe i30. Nu alleen nog als hatchback, maar natuurlijk komt er ook weer een stationversie. Het design is strak, maar daardoor wel een beetje anoniem. Prius-killer Ioniq zal ook binnenkort door ons getest worden, daarvan houden we jullie op de hoogte. Ook introduceerden de Koreanen een gefacelifte versie van de i10, hoewel de wijzigingen niet wereldschokkend zijn.


Infiniti besloot om een inkijk te geven in de toekomst van het merk. Een concept genaamd QX schept de verwachting dat het eerstvolgende model van het merk een hogere auto zal zijn, die tussen een crossover en SUV zit qua vormen. Verder is ook nog te melden dat de Q60 binnenkort bij de Nederlandse dealers staat en wij kunnen niet wachten om deze fraaie coupé aan de tand te voelen.

Er ging een gerucht dat Jaguar een gefacelifte versie van de F-Type mee zou nemen naar Parijs, maar dat bleek niet het geval. Voor grote nieuwsfeiten van het Britse merk moeten we geduld hebben tot Genève, want daar wordt de XF Sportbrake onthuld.


Kia trok het doek van de gloednieuwe Rio. Verwacht eerder evolutie dan revolutie, want de auto erft aardig wat kenmerken van zijn voorganger. En dat is niet verkeerd, want de auto ziet er net als zijn voorganger strak uit, maar heeft de inzittenden nu nog meer ruimte te bieden.


Land Rover had het al helemaal voor ogen: een spectaculaire onthulling van de nieuwe Discovery voor het oog van de wereldpers in het hartje van Parijs. Logischerwijs wordt de Franse politiemacht echter voor het beschermen van de openbare plekken gebruikt en zo bleek voor het commerciële evenement (inclusief grootste Legobouwwerk ter wereld) geen plaats. Zonder al teveel aandacht werd de auto dan maar in Engeland onthuld, om de volgende dag al de shinen op de persdagen.
Met zijn hoogbejaarde, maar chique voorvader in het achterhoofd, is het ontwerp herkenbaar gebleven, maar toch vernieuwend.


Niet alleen de Franse merken pakken flink uit op de beursvloer. Mercedes-Benz trok het doek van de AMG GT-C, de prachtige cabriovariant van de GT. Daarnaast lanceerden de Duitsers ook nog een nieuw submerk voor elektrische auto’s, zoals BMW dat doet met de i-modellen. EQ moet de strijd aangaan met onder andere Tesla.


Nissan wakkerde alle geruchten omtrent de Micra graag aan, maar in Parijs was het dan zo ver: de Japanners onthulden de nieuwe Micra, die als enige gelijkenis met zijn voorganger dezelfde naam heeft. Het is ronduit een stoere en volwassen auto geworden. Verwacht hogere prijzen dan die van de oude Micra, die het nog een beetje in het midden liet tussen het A- en B-segment, want de nieuwe versie is een volwaardige B-segmenter. Voorzien van een hele reeks aan veiligheidsvoorzieningen, sommige baanbrekend voor zijn klasse.


Het werd aan de vooravond van de beurs een wedloop van actieradiussen. Opel beloofde met de Ampera-e eerst 400 kilometers op een lading, maar nadat Volkswagen een persbericht over de nieuwe elektrische concept de deur uitdeed, veranderde dat ineens in bijna 500 kilometer, omdat de Opel van Londen naar Parijs had gereden en nog 80 kilometer verder kon volgens de boordcomputer. Over de actieradius hebben we nog geen duidelijkheid, maar de Ampera-e is duidelijk de meest volwassen elektrische auto die in Parijs is onthuld. Een hele hoop bagageruime, een hoge zit en de nieuwste technologie aan boord zijn natuurlijk gratis bijgeleverde verkooppraatjes. Maar voor Nederland is het misschien nog wel belangrijker dat elektrische auto’s volgend jaar hun lage tarief van vier procent houden, terwijl de auto’s met een verbrandingsmotors (ook de hybrides) naar 22 procent gaan. Een prima optie dus!


Peugeot laat het publiek kennis maken met de 3008 en 5008. Ze gaan helemaal op de SUV-tour en gezien het succes van de Renault Espace lijkt dat geen verkeerde strategie. We gaan binnenkort met de 3008 rijden, maar erin zitten belooft al veel goeds voor beide modellen, die qua dashboard bijna helemaal gelijk zijn. Mooie materialen, fijne stoelen en een nieuw touchscreen kunnen vast van het wensenlijstje af worden gevinkt.


Porsche nam de nieuwe Panamera mee als grootste onthulling en het moet gezegd: de auto ziet er een stuk fraaier uit door zijn rankere lijnen. Als Panamera 4 E-Hybrid moet de wagen 50 kilometer elektrisch kunnen rijden en zijn er 462 paarden te mobiliseren. Bovendien waren ook de Turbo en de 4S Diesel te bewonderen op de beurs. Op een shooting brake moeten we nog even wachten, maar wellicht dat we die in Geneve te zien krijgen.


Renault nam een hele reeks aan nieuwe modellen mee naar Parijs. De nieuwe Koleos (voorlopig niet in Nederland te krijgen), de Alaskan (een grote pick-up} en de Grand Scenic sierden de vloer.
Vooral die laatste wordt weer zeer belangrijk voor Nederland, want de stoere cross-over is net zo ruim als zijn wat duffe voorganger. Voor een snelle boodschappenwagen kun je tegenwoordig ook bij Renault terecht, want de 110 pk sterke Twingo GT werd ook de stand op gereden.


Skoda introduceerde de eerder onthulde Kodiaq aan het publiek in Parijs. Een opvallend ruime wagen, want de Skoda is een stuk groter dan zijn broertjes bij Seat en Volkswagen. Bovendien is de wagen van alle gemakken voorzien en beloven de Tsjechen een schappelijke prijs. Wat die prijzen zijn, kunnen we nog niet vertellen, maar reken op ongeveer het niveau van de Superb Kombi.


Lang verwacht en toch gekomen: de productieversie van de Ignis werd eindelijk getoond. Het is een heel aimabel autootje geworden, die flink te personaliseren is. De prijzen zullen ook de pan niet uit rijzen, waardoor deze auto –geholpen door Suzuki’s betrouwbare naam- best eens potten kan gaan breken in het A-segment.


Toyota toont lef met de productieversie van de C-HR.
Jarenlang kon het merk profiteren van de modellen met lage bijtelling, maar voor Nederland is nu echt de koek op. Met uitzondering van de Mirai en Prius Electric moet het merk zich op een andere manier onderscheiden en dat lukt met de C-HR heel aardig. De vraag naar compacte cross-overs neemt nog steeds toe en met gloednieuwe Toyota zet je wel een stempel op jouw imago. Verwacht de 1.2T benzinemotor uit de Auris en ook de techniek uit de Prius maakt zijn opwachting in de C-HR Hybrid.


Volkswagen hoopt het dieselschandaal snel achter zich te laten, door in Parijs volledig de aandacht te richten op de elektrische auto. De I.D. Concept moet minimaal 500 kilometer op een lading kunnen rijden, maar voor de productieversie moeten we nog even geduld hebben. De auto komt niet eerder dan 2019 op de markt.