Martijn Verhoef - 8 maart 2022

Kennismaking: Mazda CX-60

De laatste jaren toont Mazda met stijlvolle ontwerpen en een goeie kwaliteitsbeleving dat het de ambitie heeft om meer richting premium te gaan, maar dan wel op geheel eigen wijze. De Japanse afkomst wordt niet verloochend, maar juist omarmd. We maken nu kennis met een Mazda die op veel punten uniek is voor het merk.

Krachtigste ooit
De onthulde CX-60 is namelijk de krachtigste productieauto die het merk ooit maakte en bovendien het eerste model dat gebruikmaakt van plug-in hybridetechniek. In samenspel met een 2,5 liter viercilinder benzinemotor doet een 100 kW sterke elektromotor het werk. Gecombineerd leveren de motoren een vermogen van 327 pk, wat genoeg is om de uit de kluiten gewassen SUV in 5,8 seconden naar de 100 km/h te katapulteren. Maar op technisch vlak houdt het nieuws dan nog niet op, want Mazda plaatst een gloednieuwe automatische versnellingsbak met acht versnellingen. De bak moet zonder slip zijn werk kunnen doen, doordat er in elektrische modus wordt geschakeld en er geen koppelomvormer is geplaatst. De krachtige prestaties hebben door de hybridetechniek geen negatieve uitwerking op verbruik en uitstoot, want met 1,5 liter op de 100 kilometer en een uitstoot van 33g/km zet Mazda mooie cijfers neer. Het elektrisch rijbereik is op papier een mooie 63 kilometer. En zeker niet onbelangrijk voor de doelgroep: met een trekvermogen van 2.500 kg kan de PHEV prima uit de voeten met een paardentrailer, caravan of boottrailer. De auto wordt eerst geïntroduceerd met de viercilinder en elektromotor, maar er volgen ook een 3.0 e-Skyactiv X zescilinder benzinemotor en een 3,3 liter zescilinder dieselmotor in de vorm van de e-Skyactiv D. Beide motoren maken gebruik van milde hybridetechniek, om het brandstofverbruik binnen de perken te houden. Vandaar de benaming e-Skyactiv. Standaard is de auto een achterwielaangedreven, wat voor directer rijgedrag moet zorgen. Dit past bij het nastreven van een premium uitstraling en de dynamische doelstelling die het merk zichzelf stelt. Hoe dat in de praktijk zijn uitwerking heeft, hopen we je binnenkort te vertellen.

We hadden de kans om als één van de eersten al kennis te maken met het nieuwe model. In de nieuwe kleur Rhodium White - een bijzondere lakkleur die naar gelang het licht erop schijnt wisselt tussen mat en sprankelend - straalt de auto ons tegemoet. Het is te gemakkelijk om het model een uitvergrote CX-5 te noemen, al zie je zeker familietrekjes op onder meer de C-stijl. De neus is een stuk hoger opgetrokken en door de eventuele plaatsing van zescilinders is er simpelweg meer ruimte onder de motorkap nodig. Ten opzichte van de kleinere CX-5 heeft de auto daarom een langere neus, maar juist een kortere overhang achter, waardoor de neus nog imposanter wordt. Op het voorpaneel prijkt een chromen sierstuk, waardoor dit gedeelte ook wel iets wegheeft van een Jaguar F-Pace. Geen belediging voor de CX-60, dachten wij zo. De lange wielbasis moet uiteraard voor meer binnenruimte zorgen, dus tijd om het interieur van de CX-60 te gaan ervaren.

Eigen stijl

Je moet de auto zien als concurrent voor de Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC en daar doen de binnenafmetingen van de Mazda ook niet voor onder. Zo kan uw redacteur met 1,93m nog achter zichzelf plaatsnemen op de achterbank, terwijl hoofdruimte ondanks het aanwezige panoramische dak geen ontbrekende factor is, zowel voor- als achterin. De CX-60 trekt de fraaie afwerking die wel al kennen van Mazda echt naar een hoger plan, want met de mooie materialen en stijlvolle uitstraling schept het interieur rust en comfort. De Homura-uitvoering waarin we plaatsnemen gooit het op een stijlvolle toer, waarbij we constant verwijzingen aantreffen naar de Japanse afkomst van merk en model. Zo is er een in het oog springende bekleding van het dashboard aangebracht, bewerkt met Japanse stiktechniek. En het Esdoornhout dat prijkt op deurpanelen en middenconsole is aangebracht, past goed bij de lichte geweven stoffen.

De CX-60 is bovendien de eerste Europese Mazda dat - optioneel - een te openen panoramadak geplaatst krijgt, wat voor een hoop licht en een ruimtelijk gevoel zorgt. Net als veel concurrenten wordt er in de Mazda sfeerverlichting aangebracht, maar wel op een subtiele wijze, zodat dit nooit overheersend wordt in het interieur. Vind je het stijlvolle van de Takumi iets te belegen, dan kun je ook voor de sportievere Homura kiezen. Je krijgt dan donkere stoffen en metalen inleglijsten in het interieur.

Zitpositiehulp

Zoals bekend zet Mazda vol in op de connectie van de bestuurder met de auto en daarvoor is een goede zithouding onmisbaar. Daar helpt het merk een handje bij, een automatische zitpositionering te bieden. Door middel van camera’s en data die je als bestuurder invult, zullen stoel en stuur elektrisch versteld worden totdat de ideale zitpositie (volgens Mazda dan) is bereikt. We hebben het systeem nog niet kunnen testen, maar zijn heel benieuwd naar de uitwerking ervan. Overigens kun je als eigenwijze bestuurder uiteraard nog steeds voor je eigen instellingen kiezen.

Uitrustingen en prijzen

Als gezegd zullen we de CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV als eerste in de Mazda-showrooms aantreffen, de verwachting is dat dit in het aankomende najaar zal zijn. Later volgen de zes-in-lijn motoren en een grotere CX-80 die aan maximaal zeven inzittenden plaats biedt.
De CX-60 komt in vier uitvoeringen op de markt, namelijk Prime-Line, Exclusive-Line, Takumi en Homura. De laatste leggen de nadruk op respectievelijk luxueuze en sportieve uitstraling, wat je terugziet in een onderscheidende afwerking in het interieur. Qua uitrusting zijn beide uitvoeringen gebaseerd op de Exclusive-Line, zodat je altijd beschikt over elektrisch verstelbare stoelen, keyless entry en een groot head-up display. Instappen doe je bij de Prime-Line, die vanaf 51.690 euro met je meegaat. Full-led lampen, dual zone airco en Apple Carplay zijn onder meer standaard aanwezig. De nog uitgebreidere Exclusive-Line kost minstens 53.190 euro, terwijl de Takumi een investering vergt van ten minste 57.190 euro. De sportievere Homura gaat vanaf 55.690 euro de showroom uit. Je kunt vervolgens nog bijbetalen voor het panoramadak, lakkleuren en een drietal pakketten. Ten opzichte van de concurrentie zit de auto in ieder geval erg goed in de spullen, voor een lagere prijs.