De tweejaarlijkse IAA in Frankfurt wordt gezien als de grootste autobeurs ter wereld. Op een oppervlakte van tientallen voetbalvelden werden in het verleden al vele primeurs met de wereld gedeeld. Ook dit jaar deden wij weer verslag vanaf de beursvloer en in deze terugblik staan alles primeurs die je moet kennen. Wil je de auto’s in real life zien? De IAA duurt nog tot 27 september
De Alfa Romeo Giulia QV werd al eerder bekend gemaakt, maar nu was hij daadwerkelijk in het echt te bewonderen en de orderboeken zijn geopend. Ook werd een richtprijs van 108.000 euro bekendgemaakt, net iets goedkoper dan een BMW M3 en met aanzienlijk meer vermogen.
Ook de Audi A4 en A4 Avant werden aan het publiek getoond. Hoewel de uiterlijke verschillen op het eerste gezicht minimaal zijn, is er toch veel verbeterd. Het dashboard oogt weer lekker modern en achterin de A4 heb je meer ruimte tot je beschikking. Het merk toonde ook een fraaie concept van een volledig elektrische SUV, die qua uiterlijk ook als voorbode van een X6-rivaal kan worden gezien. Traditiegetrouw proberen de Duitse merken elkaar af te troeven als het om spektakel en oppervlaktes op de IAA gaat. Audi maakte dit jaar gebruik van een buitenhal, speciaal ontworpen voor de IAA. De strakke lijnen en hoeken die het merk als designtaal voor de auto’s heeft, kwamen ook mooi terug in de hal.
Bentley choqueerde de wereld toen het de EXP 9 concept de wereld in slingerde. Voordeel is dat het uiteindelijke model alleen maar mee kon vallen en dat is bij de Bentayga ook het geval. Nog steeds behoorlijk smaakgebonden, maar de eerste SUV in de topklasse is een feit.
BMW nam een grote hoeveelheid primeurs mee naar Frankfurt. De X1, de 3 Serie facelift en de 7 Serie debuteerden voor het publiek. Daarnaast werden ook de 225xe en de 330e voor het eerst op de IAA getoond. Beiden zijn plug-in hybrides, met 15 procent bijtelling in 2016. Het merk huisde in een enorme hal, met meerdere verdiepingen. Grappig detail was de trap zonder treden, die wel erg deed denken aan de trap in het Mercedes Museum...
DS lanceerde de vernieuwde DS 4, nu ook leverbaar als Crossback. De Crossback komt qua hoogte meer in de buurt van de ‘oude’ DS 4, maar is opgeleukt met stoere elementen. De reguliere DS 4 oogt een stuk lager en ziet er meer uit als een luxe Citroën C4.
Ferrari nam de 488 GTB en Spider mee de beursvloer op. In tegenstelling tot zijn voorganger voorzien van een turbomotor en we zijn benieuwd wat dat voor het geluid betekent. Van Ferrari naar de Fiat 500. Dit gefacelifte model staat namelijk ook in Frankfurt. Van een heel subtiele facelift kan wel gesproken worden, met name de nieuwe LED-drl’s en gewijzigde achterlichten vallen op. In het dashboard prijkt nu een mooi touchscreen.
Ford nam de productieversie van de Edge mee naar de beurs. Dit nieuwe topmodel binnen de familie zal in Europa alleen voorzien gaan worden van dieselmotoren. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat ze rond het niveau van de Galaxy gaan liggen. Daarover gesproken: ook deze Ford was present. Hoewel van de buitenkant direct herkenbaar als Galaxy, staat de auto nu op het platform van de nieuwe Mondeo. Wat dit voor de rijeigenschappen betekent, hopen we snel te kunnen vertellen in de rijtest. Op de stand van Ford stond ook een licht gewijzigde versie van de EcoSport. Verbeterde materialen in het dashboard en de komst van een navigatiesysteem zijn de grootste wapenfeiten. Ook de Kuga maakt nu gebruik van het Sync 2.0 multimediasysteem, wat betekent dat het kleine schermpje in het dashboard verleden tijd is.
Hyundai heeft op de IAA het jongste assortiment aan modellen staan. Ze zijn allemaal nog geen jaar oud, wat als nadeel heeft dat er niet al teveel nieuws te melden is. De i20 Active, verhoogd en met robuuste kunststof afdekking rond de wielkasten, heeft een veel stoerdere uitstraling. Ook staat de gefacelifte Santa Fe op de beursvloer, nu ook voorzien van de laatste gadgets op het gebied van veiligheid en comfort.
Bij Infiniti werd hun belangrijkste familielid onthuld. Want waar de verkoopcijfers nu nog enigszins teleurstellend zijn in het D- en E-segment, moet de Q30 de strijd aangaan met de A3, 1 Serie en A-Klasse. Van die laatste gebruikt de Q30 veel techniek en materialen, waardoor er veel Mercedesknopjes in het interieur te vinden zijn. Er zijn slechtere donoren zullen we maar zeggen. De vanafprijs bedraagt 28.610 euro.
Bij Jaguar ging alle aandacht uit naar de F-Pace, de eerste SUV van het merk. Een erg fraaie gedaante en van binnen erg luxueus. Ook de nieuwe XF sierde de stand van Jaguar.
Aan de vooravond van de IAA waren we bij de onthulling van de nieuwe Kia Optima en Sportage. De Optima is een stuk luxer afgewerkt en biedt veel beenruimte achterin. De GT heeft 245 pk en is het topmodel. Ook komt er een plug-in hybride en volgend jaar volgt de Wagon, gebaseerd op de SportSpace die ook op de AutoRAI te zien was. De Optima met dieselmotor is dit jaar nog goed voor 20 procent bijtelling, dus dan moet je er snel bij zijn. Ook de Sportage is een stuk ruimer geworden en in het interieur zijn mooiere materialen gebruikt. Deze Kia zal in februari 2016 zijn intrede doen.
Lamborghini liet de Hurucàn Spyder zien. Bovendien nam het merk ook de Aventador SuperVeloce Roadster mee. Dit gelimiteerde model is extra licht (zoals de naam al zegt) en mobiliseert niet minder dan 750 pk.
Mercedes spande de kroon als het om indrukwekkende expositiehallen gaat. Een roltrap bracht je bovenin de drie verdiepingen tellende hal. Vervolgens werd je langs het hele assortiment aan auto’s geleid. Onder andere de gefacelifte A-Klasse, de splinternieuwe GLC Plug-in, de S-Klasse Cabrio en de bloedmooie C-Klasse coupé kwamen voorbij.
Bij MINI werd de nieuwe Clubman gepresenteerd. Een stuk ruimer en vooral praktischer dan zijn voorganger. Met een druk op de afstandsbediening worden de achterdeurtjes geopend, dit is eventueel ook met een voetbeweging onder de achterbumper te bewerkstelligen. We zijn erg benieuwd hoe deze nieuwe aanwinst rijdt!
Bij Mitsubishi staat de gefacelifte Outlander. Voor de Nederlandse markt is voornamelijk de PHEV belangrijk, die dit jaar nog met 7 procent bijtelling te krijgen is. We hopen je dan ook snel te vertellen of de verbeteringen merkbaar zijn.
Lexus nam de nieuwe RX mee naar Frankfurt. Uiteraard is deze weer als hybride leverbaar en in het najaar staat de auto bij de dealers. De vernieuwde GS was ook te bekijken. Het strak getekende front van de IS en NX is nu ook op deze auto te vinden. Bovendien is de auto niet alleen als hybride te krijgen, maar staat met de 200t ook een benzineturbomotor op het menu. Deze biedt 245 pk en achterwielaandrijving.
Bij Opel steelt de Astra de show. Waarschijnlijk de belangrijkste primeur van de IAA, want zelfs de station (óf Sports Tourer zo u wilt) geeft acte de présence. Een stuk ruimer, wat ideaal is voor deze klasse. Moderne motoren, veiligheidssystemen en comfortsnufjes maken een heel interessante auto van deze Astra. Wij kunnen niet wachten om hem aan de tand te voelen.
Bij Porsche is de gefacelifte 911 te vinden. Het uiterlijk is licht bijgepunt, maar de echte verschillen met zijn voorganger zijn onder de kap te vinden. Vanaf de Carrera wordt er nu een turbo op de motor geschroefd. Het resultaat is een behoorlijk vermogenstoename. Er staat een schitterende concept car op de stand van Porsche. De vierdeurs elektrische sportwagen moet de strijd aan gaan met Tesla. Of is het gewoon de uiterlijke voorbode van de nieuwe Panamera?
Renault pakte ook goed uit in Frankfurt. Zowel de Talisman als de Talisman GrandTour zijn er te vinden. Ze doen de herinnering aan de Laguna snel vervagen, want wát zijn ze goed gelukt! Ook binnenin kun je goed uitrusten van een dag rondslenteren op de IAA, de materialen zijn mooi en er wordt enorm veel luxe (optioneel) leverbaar. Begin 2016 staan ze beiden bij de dealer. En daar wordt het druk, want rond dat tijdstip is ook de nieuwe Megane gearriveerd. In Frankfurt is hij al te bewonderen en ook deze auto is helemaal voorzien van de nieuwe Renault-designtaal.
Rolls Royce trok het doek van de Dawn. Deze statige cabrio die op het onderstel van de Ghost staat, moet voor meer rijplezier zorgen dan de Phantom Drophead. Met zijn 563 pk en 780 nm zit de auto in ieder geval niet om vermogen verlegen, maar een potentiële eigenaar wel. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op minimaal 4 euroton.
Seat toonde een Leon Cross Sport. Officieel nog een concept, maar de verwachting is dat de auto redelijk ongewijzigd in productie zal gaan. Vooral in berggebieden zitten mensen om een gewone hatchback met vierwielaandrijving verlegen, terwijl in Nederland de vraag minimaal zal zijn. Ook was de vernieuwde Ibiza Cupra er te zien. Bij Skoda was de nieuwe Superb Combi te vinden, een balzaal op wielen. De Greenline is van de partij en levert dit jaar nog bijtellingsvoordeel op. De Sportsline doet de Superb juist wat sportiever ogen, de auto is dan ook iets verlaagd.
De smart ForTwo cabrio is ook onthuld in Frankfurt, volgens smart de enige in zijn segment. De ForTwo is überhaupt de enige auto in zijn segment, dus dat is niet een hele grote prestatie.
Bij Suzuki staat ook een hele belangrijke auto. Hoewel de naam Baleno niet zo spetterend is, moet deze auto de verkoopresultaten van Suzuki tot grote hoogte gaan brengen. En dat gaat ze nog lukken ook, want nuchter gezien biedt de auto enorm veel waar voor zijn geld. De verwachting is dat de prijzen iets boven die van de Swift zullen liggen en daar krijg je erg veel been- en kofferruimte voor. Bovendien worden alle veiligheidssystemen van de Vitara ook op de Baleno leverbaar, zoals adaptieve cruise control. Die Vitara kan inmiddels ook voorzien worden van een turbomotor.
Door Toyota werd de Prius onthuld. We moeten nog even wachten op de specificaties, maar de auto ziet er futuristischer uit dan ooit. De vraag is natuurlijk of de auto net zo belangrijk wordt als vorige edities, door het veranderende bijtellingsbeleid. Om daar echt een oordeel over te kunnen geven, moeten we geduld hebben tot we de specificaties kennen en er in hebben gereden. Ook komt het merk met een RAV4 Hybrid. Een bijna 200 pk sterke hybride, die ook nog eens een aanhanger van 1650 kg mag trekken.
Bij Volkswagen stal de Tiguan de show. In verschillende gedaantes stond die op de beursvloer. Zo komt er een GTE, met dezelfde techniek als de Golf. Ook is er een R-Line, met sportieve kenmerken versierd. Aan het uiterlijk moeten we wel nog even wennen, in het echt lijkt de overhang op de voorwielen wat groot.