Lexus CT 200h
Luxury Line

Jarno van Maanen - 18 juli 2014

Succes vasthouden

Lexus heeft in ons land nooit bekend gestaan om z’n indrukwekkende verkoopcijfers. De Japanse premium uitdager kon maar weinig afsnoepen van het marktaandeel dat met name ‘de Duitse Drie’ in handen hadden. Tenminste, tot de CT 200h op de markt kwam. Vrijwel direct schoten de verkopen omhoog. Om het in perspectief te plaatsen: van elke vijf auto’s die Lexus in de afgelopen drie jaar verkocht in ons land, waren er maar liefst vier een CT 200h. In absolute aantallen heeft hij bovendien directe concurrenten als de A3 en 1 Serie behoorlijk kunnen bijbenen. We zijn dan ook erg benieuwd of de recente opfrisbeurt van dit model voldoende zal blijken om dit succes vast te houden.

Familiezaken

Uiteraard heeft Lexus de facelift aangegrepen om de CT te voorzien van het nieuwe familiegezicht, waarbij het vooral de spindle grille is die de aandacht naar zich toe trekt. We moesten even wennen aan die prominente grille op dit compacte model - zoals toen Audi’s single frame grille de overstap maakte van de A8 naar de A3 - maar het staat ‘m best goed en geeft de auto een zelfverzekerde uitstraling. Andere wijzigingen spelen zich vooral op detailniveau af, zoals de iets sportieve achterbumper. Een heel mooie auto vinden we de CT nog steeds niet, daarvoor is het ontwerp te weinig één geheel. We kunnen er echter niet de vinger op drukken waar dat nu precies aan ligt.

Klasse hoger

Kijken we naar het interieur, dan liggen de zaken eenvoudiger: dat vinden we gewoon heel fraai. Op de afwerking is niets aan te merken, het materiaalgebruik is prima en de vormgeving is smaakvol. Je waant je een klasse hoger wanneer je de CT betreedt. Tegelijkertijd heeft de concurrentie natuurlijk niet stilgezeten, dus écht onderscheidend is hij op dit vlak niet meer. De indeling van het dashboard is bij de facelift niet grondig gewijzigd, maar dit was ook niet nodig. Bij nadere inspectie zie je wel wat verschillen. De knoppen op het stuur voelen luxer en degelijker aan, de klokken aan de rechterkant van het instrumentarium zijn anders en de bediening van het multimediasysteem is aangepast.

Qua uitrusting zit het ook bij deze Lexus wel snor. Voor cruise control, climate control of een automaat hoef je niet bij te betalen. Onze CT is een Luxury Line met LED-verlichting, lederen bekleding, parkeersensoren rondom. Met een paar losse opties – zoals Mark Levinson audio en een schuif-/kanteldak – komen we totaal op iets meer dan 39 mille uit. De interieurruimte is redelijk gemiddeld voor een compacte middenklasser. Door slimme plaatsing van het accupakket verlies je amper bagageruimte ten opzichte van auto’s met een conventionele aandrijflijn. Met achterbank omhoog heeft hij zelfs één van de beste scores in zijn klasse (375 liter).

Schakelgedrag

De aandrijflijn van de CT 200h is in grote lijnen gelijk gebleven. In de basis komt hij overeen met die van de Prius, dus een 1.8 liter benzinemotor en een 82pk sterke elektromotor zorgen voor de voortstuwing en via een CVT-automaat worden de krachten overgedragen op de wielen. Het is mogelijk om volledig elektrisch te rijden, maar dan wel bij constante snelheid of tijdens heel rustig optrekken en na een paar kilometer springt de benzinemotor weer bij. Je voelt aan alles dat Toyota en Lexus enorm veel ervaring hebben met hybride-techniek. De benzine- en elektromotor zijn heel goed op elkaar ingespeeld en de overschakeling tussen de ene en de andere is amper merkbaar.

Wat we gelukkig wel merken is dat de CVT-automaat flink is aangepakt. Het ‘schakelgedrag’ is zo afgesteld dat de auto meer op koppel rijdt dan op vermogen. De motor maakt daardoor minder toeren en dat heeft twee belangrijke voordelen: een lager verbruik en een prettigere motorklank, niet meer het jankende geluid als je wat vlotter optrekt. Sowieso heb je weinig last van geluiden tijdens het rijden: de CT 200h is heel stil. Vooral wanneer de opties ‘Mark Levinson audio’ en ‘DAB digitale radio’ zijn aangevinkt en er een mooi stukje muziek opstaat, is het echt genieten. Dan waan je je in een auto die een veelvoud kost van deze en dat is een heel fijne ervaring.

Nog steeds 14%

Ook het rijgedrag is net weer wat beter geworden. In lange doordraaiers helt de auto minder over en tegelijkertijd is het comfort verbeterd, vooral als je over oneffenheden in het wegdek rijdt. Er is de keuze uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. Daarnaast is er nog een EV-mode waarin de CT 200h zijn uiterste best doet om de benzinemotor niet te gebruiken. Wat opvalt is dat de laatste technieken niet op deze auto verkrijgbaar zijn. Denk aan een head-up display, een systeem waarmee je automatisch inparkeert of 3D-weergave op het navigatiesysteem. Aan de ene kant zou je dat op de optielijst verwachten, maar aan de andere kant hebben we deze zaken ook niet echt gemist.

Goed nieuws voor de leaserijder: over de nieuwe CT 200h hoeft nog steeds maar 14% te worden bijgeteld. En dat is best bijzonder, want van zijn directe concurrentie kan alleen de Audi A3 g-tron dat ook zeggen. De scherpere uitstootgrenzen zijn behaald doordat het opgegeven verbruik licht is gedaald, vooral door de efficiëntere afstelling van de CVT-automaat. We noteerden een testverbruik van 4,8 liter per 100km en dat is een stuk lager dan de 5,6 liter van het vorige model, maar wel een stuk hoger dan de fabrieksopgave van 3,8 liter. Het is, meer dan bij een conventionele auto, sterk afhankelijk van de mix tussen stad en snelweg, waarbij je juist een láger verbruik realiseert in de stad.

Op de shortlist

Bij sommige facelifts vraag je je af waarom ze überhaupt de moeite genomen hebben, maar bij de nieuwe CT is het meteen duidelijk. Hij rijdt een stuk prettiger, loopt qua vormgeving weer in de pas met zijn grote broers en is ook zuiniger, waardoor hij nog steeds in aanmerking komt voor 14% bijtelling. En daarnaast is de vanafprijs een stuk scherper geworden: 26.690 in plaats van 29.990 euro. Het verschil is bovendien nog groter als je een duurdere uitvoering bestelt, zo is de Luxury Line maar liefst 6.700 euro voordeliger geworden. Staan auto’s als de 1 Serie, A-Klasse en A3 op je shortlist, voeg dan zeker de CT 200h er aan toe.

  • Prettige rij-eigenschappen
  • Scherp geprijsd met prima standaarduitrusting
  • Nog steeds fiscaalvriendelijk
  • Beloofde verbruik alleen haalbaar bij weinig snelweggebruik
  • Beperkt aantal rij-assistentiesystemen