BMW 1 Serie
114i Business +

Dirk-Jan Dalhuisen - 31 oktober 2012

Uit nood geboren

Onder grote belangstelling stelde BMW eerder dit jaar de M135i aan het publiek voor. De geestelijk opvolger van de bejubelde 1M Coupé moet het hart van de petrolhead weer op hol brengen. Allemaal leuk en aardig, maar voor grote volumes zal het bommetje uit München niet zorgen. Nee, de aantallen zullen van het andere uiterste van het motorenpalet moeten komen. En het is bittere noodzaak om vooral díe kant van het gamma goed op orde te hebben, want in de nek van de 1 Serie hijgt niet alleen de nieuwe A3, maar ook de nieuwe A-Klasse, de nieuwe V40 én de nieuwe Golf. Om niet te ver naar de achtergrond te verdwijnen, is er daarom nu de 114i, die BMW-rijden voor steeds meer mensen bereikbaar moet maken.

Ongehinderd

Hoe bereikbaar dan precies? Wel, met een vanafprijs van ruim 25 mille vraagt BMW voor de 114i exact 2.000 euro minder dan voor de 116i, van wie de 114i het stokje overneemt als instapper. Merkwaardig: wie twee achterportieren (á 1.000 euro) bijbestelt, ziet het prijsverschil met een vijfdeurs 116i oplopen tot drie mille. In de neus van beide auto's ligt in ieder geval dezelfde geblazen 1.6 benzinemotor, die in de 114i wat is teruggeschroefd. Voortgeholpen door 102 pk en 180 Nm tikt de snelheidsmeter ruim elf tellen na vertrek de '100' aan, om het bij 195 km/h voor gezien te houden. Op papier lijkt dat ruim voldoende om fatsoenlijk met het dagelijkse verkeer mee te komen.

Die indruk laat de 114i ook in de praktijk achter. Reserves heeft de 1.6 nauwelijks, maar de vermogensafgifte is van dien aard dat je daar maar weinig hinder van ondervindt. Vooropgesteld dat je er geen flitsende prestaties van moet verwachten, kom je ook niet echt tekort. Het vermogen wordt mooi geleidelijk opgebouwd en ook de gecultiveerde loop van het blok is een compliment aan het adres van de technici. Al bij 1.100 tpm is de trekkracht maximaal en dat zorgt dat de 114i stil en soepel van z'n plek komt. De motor geeft eigenlijk nooit de indruk buiten adem te zijn en dat zien we bij zulke compacte aandrijflijnen ook wel eens anders. Enkel bij een inhaalmanoeuvre moet je soms even een verzetje terug.

Twee zielen, één gedachte

Bijkomend voordeel is dat het praktijkverbruik met bijna 1 op 16 netjes binnen de perken blijft. Daarbij biedt de Eco Pro-schakelaar je de helpende hand. Met een druk op die knop onderwerp je de 114i in al z'n facetten - van gasrespons tot elektronica - aan het brandstofverbruik. Een schakelindicator en allerlei zuinigheidstips op de centrale monitor helpen je om zo efficiënt mogelijk te rijden. Op het 'EfficientDynamics'-metertje in de toerenteller kun je elk moment precies zien in hoeverre je daarin slaagt. Opvallend: met het ontbreken van een automaat is ook de nerveuze 'tic', die de 3 Serie Touring had, naar de achtergrond verdwenen. In dat opzicht valt de trillende versnellingspook wat uit de toon, al valt dat misschien wel extra op doordat de aandrijflijn verder zo goed z'n werk doet.

Val je vooral voor de financiële geneugten - de 114i voldoet aan de eisen voor 20% bijtelling - en zal het verbruik je een zorg zijn, dan hoef je nog niet meteen op de blaren te zitten. Sturen doet de 1 Serie immers nog altijd als de beste. De inmiddels tweede generatie is weliswaar niet meer zo uitgesproken sportief als de eerste 1 Serie, maar voor wat bochten ben je bij de 'Einser' nog steeds aan het juiste adres. Vooral als je van Eco Pro via Comfort naar Sport overschakelt, is het aangenaam scherp sturen. Het gaat wat ver om het sportief te noemen - daarvoor ontbreekt het 'm simpelweg aan reserves - maar wie beweert dat je met weinig vermogen geen rijplezier kunt hebben, zou eens een blokje om moeten met de 114i.

Volwaardig lid

Echt sportief is hij dus niet, hoe uitnodigend 'ie ook stuurt en rijdt. De motor is soepel genoeg om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen, maar daar is ook alles mee gezegd. Je merkt, met andere woorden, dat je met de instapper op pad bent. Daar is verder niets mis mee, temeer omdat je het er niet aan afziet. De 114i ziet eruit als iedere andere 1 Serie en is gewoon een volwaardig lid van de familie. Dat betekent bijvoorbeeld dat je 'm ook als Urban Line of Sport Line kunt aankleden, of - zoals in het geval van onze testauto - met het M Sportpakket. En ja: dat is voer voor verhitte discussies.

Schaap in wolfskleren

Want aan de ene kant maakt het M Sportpakket van de 114i een schaap in wolfskleren. Zonder typeplaatje zou je blindelings geloven dat 'ie sneller is dan de 125i die in z'n standaard outfit op de oprit van je buurman staat. Aan de andere kant: het oog wil ook wat - en krijgt dat ook. Niet alleen van buiten geeft het M-pakket de 1 Serie meer smoel, ook van binnen hoef je niet met een vergrootglas te zoeken om de investering van 3.341 euro te kunnen verantwoorden. Wat te denken van het perfect in de hand liggende sportstuur, de met stof en alcantara beklede sportstoelen of de zwarte dakhemel? Als je niet beter wist, zou je denken dat je in een M135i zat...

Voorin is het, al met al, prima uit te houden. Da's niet alleen de verdienste van de goede zitpositie, ook de ergonomie draagt hieraan bij. Bovendien zijn de gebruikte materialen en de afwerking prima voor elkaar en is er genoeg bewegingsruimte. Achterin laat de driedeurs 1 Serie zich van een heel andere kant zien. No hard feelings over de instap, maar eenmaal op de achterbank beland is het inschikken geblazen. De cardantunnel is sowieso al een handicap van de 1 Serie, maar ook voor de buitenste achterpassagiers is het behelpen. Vooral de beenruimte houdt niet over. Nee, voor kinderloze stelletjes is de 1 Serie een prima auto, maar opgroeiende koters zullen de auto liever niet bovenaan de shortlist van pa en ma zien staan.

Magere jaren

En daar laat BMW dure punten liggen. Want dat ze in München alle zeilen moeten bijzetten, staat vast. De aanstormende concurrentie liegt er niet om en alles wijst erop dat de 1 Serie na een paar vette jaren nu een paar magere jaren voor de boeg heeft. Prijstechnisch zit de 114i in ieder geval redelijk goed, met dank aan twee Business-pakketten. Dat neemt niet weg dat er directe concurrenten zijn die goedkoper zijn dan de 114i. Waar de 1 Serie z'n concurrenten wel aftroeft, is met z'n rijeigenschappen. BMW schroefde de stugheid van het vorige model een tandje terug, maar nog steeds stuurt de 1 Serie met veel gevoel. Tel daarbij op de fijne zitpositie en je hebt, ondanks het gebrek aan vermogensreserves, een prima, zuinige auto aan de 114i, die tot en met 2013 ook nog eens z'n 20%-bijtellingsstatus behoudt.

  • Rijeigenschappen
  • Zitpositie
  • Ergonomie
  • Ruimte achterin
  • Niet goedkoop
  • Trillende versnellingspook