Mitsubishi Outlander Sport
2.0 Invite Plus

Anton Lefeber - 7 juli 2006

Intro

Al ruim drie jaar is de Mitsubishi Outlander op de markt. De Lifestyle auto vormt nu zelfs een volledig segment tezamen met modellen van andere fabrikanten. Wat is de reden van het succes van de ‘Sports Utility Vehicle’? Hoe kan de Outlander al ruim drie jaar in nauwelijks aangepaste vorm een vaste klantenkring trekken? Dit zijn vragen welke niet zomaar beantwoord kunnen worden, de auto-industrie blijft nou eenmaal modegevoelig. Sinds kort heeft de Outlander een update gekregen middels een facelift. Tezamen met een aantrekkelijk ‘actiemodel’ wordt de Outlander aantrekkelijker dan ooit in de markt geplaatst. Kan de Mitsubishi Outlander nog steeds de concurrentie aan met de stroom nieuwelingen, of heeft het succes van dit model een andere dan puur rationele reden.

Het interieur

Na het instappen valt op hoe donker het dashboard van de Outlander is. Het materiaal is van een duurzame soort, met een zacht aanvoelende bovenlaag. De lichtgrijze kunststof strip over de breedte van het dashboard breekt de kleurstelling van het dashboard effectief, waardoor het niet té eentonig overkomt. Ook bij dit model van Mitsubishi valt de zeer goede afwerking van zowel het dashboard als de rest van het interieur op. De naden zijn mooi strak, lopen gelijkmatig en zijn vrij smal. De vormgeving van het dashboard is origineel te noemen, op een paar details na. Zo zijn de overkapping van het instrumentarium en de ventilatieroosters een knipoog naar dat van de Alfa 147. Dit is echter lang geen slechte keus geweest, de vormgeving ervan komt niet geforceerd maar juist smaakvol over.

Het uitrustingsniveau van de Outlander staat goed in verhouding tot het prijsniveau en de klasse waarin geconcurreerd wordt. Met standaardvoorzieningen als een climate control en elektrische ramen rondom is de uitrusting niet overweldigend maar wel voldoende. De geteste uitvoering, de Invite Plus, biedt hiernaast nog een paar prettige extra’s zoals een lederen stuurwiel, pookknop en handremgreep, privacy glass en instapsierlijsten. Prettig voor de consument is dat deze extra’s slechts een extra investering van € 500,- vergen, zeer aantrekkelijk. Het bedieningsgemak van de instrumenten is opvallend hoog. Hoog geplaatste bedieningsknoppen voor de climate control, elektrische ramen en verlichting zorgen voor minder afleiding tijdens het rijden. Wat hier tegenover staat is het gebrek aan opbergruimte. Naast twee bekerhouders in de middenconsole en een dashboardkastje is er nauwelijks ruimte voor kleine spullen.

Zitcomfort biedt de Outlander in overvloed. Voorin is het ruimteaanbod gigantisch, de hoog opgetrokken middenconsole en de wat hogere zit zorgen voor een goede zithouding. De stoelen bieden een goede zijdelingse steun voor zowel het bovenlichaam als de benen. Achterin is de zithouding vanzelfsprekend minder ideaal, het ruimteaanbod is hier echter zeer royaal. Zowel aan been- als hoofdruimte is geen gebrek, ook voor langere personen. De wielbasis van 2,63 meter bewijst hier zijn nut. De bagageruimte biedt onder de bagageafdekking plaats aan 402 liter, na het neerklappen van de achterbank wordt dit een imponerende 1705 liter. Het beladen mag geen problemen opleveren, een lage tildrempel in combinatie met een ondiepe bodem vergemakkelijken dit. Dit komt de bagageruimte echter niet ten goede, voor een auto uit deze klasse is deze relatief krap.

Het exterieur

Designtechnisch gesproken doet de Outlander vooral stoer aan. Het front van de auto met de vooruit priemende grille en het logo zorgen voor een haast intimiderende uitstraling. Dit zal niet elke weggebruiker op prijs kunnen stellen, het komt in een statische situatie echter niet overdreven gestileerd over. Vooral de grille en de luchtinlaat onderin de bumper doen de uitstraling goed. De grove verdeling van de spijlen van beide verchroomde gedeeltes geven een stoer accent aan het geheel. Als deze auto de uitstraling van een ware SUV op zich zou moeten nemen, dan is de SUV nog een lang leven beschoren. De stoere uitstraling wordt niet alleen veroorzaakt door de grove vormgeving, ook het op zich staande, originele ontwerp heeft een aandeel hierin. Het ontwerp van de carrosserie bevat geen ‘geleende’ details van concurrerende modellen van andere autofabrikanten.

Details aan de carrosserie zorgen ervoor dat de Outlander groter oogt dan hij werkelijk is. De vouwen in de motorkap en de verbreedde wielkasten zorgen voor een breed ogende auto. Gekeken naar de harde cijfers op papier blijkt het formaat van de auto mee te vallen. Met achtereenvolgens lengte-, breedte- en hoogtematen van 4,55, 1,75 en 1,62 meter valt de Outlander precies in de compacte middenklasse. Concurrenten zijn er in de vorm van de technisch identieke Kia Sportage en Hyundai Tucson, Nissan X-Trail en nog meer. Dat er ook op de langere termijn bestaansrecht is voor deze auto’s bewijst Mitsubishi met de Outlander. De uitstraling van genoemde concurrenten is kort gezegd minder stoer en sportief.

Waar de Outlander overtuigt is de uitstraling van het volledige model. Niet alleen het front imponeert met de stoere grille en luchtinlaat, ook en-profil klopt de auto. De hoge raamlijn en de geaccentueerde deuren geven een sportieve uitstraling. Ook de two-tone opzet met een duidelijk kleuronderscheid tussen de kunststofdelen en het plaatwerk breekt het geheel doeltreffend. De standaard 16 inch lichtmetalen velgen hebben een vrij open design en vullen de wielkasten voldoende. De banden met hoge wangen passen goed hierbij, hierdoor is geen grotere wielmaat vereist voor een goede uitstraling. Verder mogen de opvallende dakrails natuurlijk niet ontbreken, deze zijn haast een must voor een auto uit deze klasse. De achterzijde is optisch een heel stuk minder opvallend dan de rest van de carrosserie. Een dik opgezette bumper en het privacy glass geven de achterzijde een beetje extra uitstraling.

Het rijden

Rijden met de Outlander in 2-liter uitvoering is een boven verwachting zeer prettige ervaring. Niet alleen de rijeigenschappen zijn opvallend goed voor een auto uit de SUV-klasse, ook het rijcomfort voldoet. De grenzen van het onderstel liggen voor een auto uit deze klasse op ongekende hoogtes, waarbij geen listig gedrag is waar te nemen. Bij een vlotter genomen rotonde helt de carrosserie relatief flink over, echter dit levert geen onprettige situaties op door de goede ondersteuning van de stoelen. De moderne wielophanging, met een multilink achteras, zorgt voor een prettig algeheel rijcomfort. Alleen de stugge demping van korte oneffenheden zorgt voor een minder prettige ervaring op slechte wegdekken. Slechts een gedeelte van de klappen wordt in deze omstandigheden door de stoel opgevangen. Ook op hogere snelheden blijft het weggedrag zeer goed. Mede vanwege de relatief grote spoorbreedte en de brede banden is het contact met het wegdek altijd goed.


Prettig is de goede werking en afstemming van de remmen, versnellingsbak en koppeling. De reminstallatie is met vier schijfremmen goed op zijn taak berekend. De versnellingsbak en koppeling zijn Japans exact afgesteld. Heerlijk hoe de versnellingsbak zich met enige weerstand maar met prachtig exacte schakelwegen laat schakelen. De versnellingsbakverhouding zijn dusdanig gekozen dat de motor ook op hogere snelheden voldoende trekkracht heeft en tegelijkertijd niet teveel motorgeluid veroorzaakt. De koppeling werkt zeer licht met een zacht aangrijpingspunt. Hierdoor is het in eerste instantie lastig om bij het wegrijden vanuit stilstand de hoeveelheid gas te doseren, dit went echter zeer snel. De besturing van de Outlander werkt prettig direct en met een bekrachtiging die voldoende maar niet teveel assisteert. Feedback en informatie over de staat van het wegdek en oneffenheden krijgt de bestuurder in voldoende mate.

De aandrijvende krachtbron, een 2 liter viercilinder motor met vier kleppen per cilinder, wordt ook in de Lancer gemonteerd. In beide gevallen heeft de motor maximaal 136 pk en 176 Nm te bieden. Belangrijker dan deze gegevens zijn het koppelverloop. Uit de zogenaamde koppelkromme valt af te lezen dat al vanaf circa 2000 rpm een nuttig koppel van 150 Nm paraat is. Dit is niet alleen theoretisch gezien een prettige eigenschap, ook in de praktijk blijkt de krachtbron heerlijk soepel. Hierdoor kan schakellui gereden worden, 60 km/u in de 5e versnelling is geen enkel probleem. De motorkarakteristiek laat in de praktijk echter twee gezichten zien. Bij vlotter doorrijden laat de motor merkbaar horen het naar zijn zin te hebben. Het is zelfs verslavend om gebruik te maken van het maximale koppel van de motor bij 4500 rpm, vanaf 4000 rpm laat de motor een sportief klinkende brom horen. Net als andere benzinemotoren van het merk met de drie diamanten heeft de 2 liter motor geen enkel probleem met het draaien van toeren. Alleen de krachtbron al is dan ook één van de visitekaartjes van de Outlander.

Het rijden met de Outlander is ondanks de hoogte van de carrosserie een prettige aangelegenheid. Een strakke afstemming van het onderstel heeft geresulteerd in een goed en betrouwbaar weggedrag en een voldoende rijcomfort op goed wegdek. Helaas heeft dit tevens geresulteerd in een stugge demping van oneffenheden, wat als minder prettig kan worden bestempeld. Een nadeel van de hoge en langzaam aflopende motorkap is de overzichtelijkheid ervan. Bij inparkeren is het einde van de motorkap niet te zien, wat onzeker handelen tot gevolg kan hebben.

Slot

De Mitsubishi Outlander is een relatief onbekend talent. Een SUV met een stoere uitstraling van vooral het exterieur, waarbij geen concessief gedaan hoeven te worden aan de rijeigenschappen. Het moderne, strak afgestelde onderstel garandeert een zeer veilig en betrouwbaar weggedrag, waarbij de sportief ingestelde bestuurder gerust zijn hart kan ophalen. Een nadeel wat hieraan verbonden zit is de stugge demping van oneffenheden. De 2 liter motor is een juweeltje. Lage of hoge toerentallen, het maakt hem niks uit. Een heerlijk soepele krachtbron, welke bij doortrekken in de toeren bovendien een heerlijk sportieve boventoon voert.
Voor de testauto moet € 24.499 bij de dealer worden achtergelaten. Dit is een alleszins schappelijke prijs voor een afwijkende auto in het SUV segment, gezien de rijeigenschappen en uitstraling. Concurrerende modellen ontlopen qua prijs niet veel, echter op het gebied van rijeigenschappen, uitstraling en emotie des te meer. Waar er bij het ontwikkelen van de Outlander geen concessies gedaan zijn, is het bij alle concurrenten anders. De Outlander is ondanks de concurrentie van mede-SUV’s een unieke auto, daar mag ook wat voor gezegd worden.

  • Origineel in- en exterieur
  • Krachtige en soepele motor
  • Zitcomfort
  • Stugge demping
  • Onoverzichtelijkheid voorkant
  • Krappe bagageruimte