Abarth Grande Punto
1.4 16v T-Jet EsseEsse

Wilbert Huls - 6 november 2008

Imagebuilding

Fiat doet het goed. Zeer goed zelfs. Nadat het merk enkele jaren geleden op de rand van de afgrond stond, is het tij totaal gekeerd. Vlotte modellen als de Grande Punto, Bravo en natuurlijk de 500 zorgen voor een prima verkoopvolume. Fiat zette de volgende stap op de weg omhoog met de resurrectie van de merknaam Abarth. Ondanks de geenszins misselijke T-Jet varianten werd het toch nodig geacht om enkele potente modellen in de markt te zetten. De naam Abarth is het voorbije decennium wel vaker gevoerd, maar behalve wellicht bij de Stilo sprak de naam niet echt meer tot de verbeelding. Het ooit zo glansrijke Abarth moet weer gaan stralen als in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. De Grande Punto Abarth is de eerste in de reeks. Met 155 pk in een compacte hatchback is het niet behelpen, maar zojuist terug van een EsseEsse-kuurtje is het vermogen van de testauto geklommen tot een aantrekkelijke 180 pk. Om de concurrentie met een 192 pk sterke Opel Corsa OPC en een 197 pk sterke Renault Clio RS aan te gaan, is dat – hoe verwend dat ook klinkt – geen overbodige luxe.

Meer dan badgetuning

De naam Abarth wordt door Fiat min of meer als apart merk in de markt gezet. Zelf spreekt men daarom van de Abarth Grande Punto. Er wordt dan ook niet alleen een Abarth-embleempje op de achterklep geplakt zoals bij de laatste modellen die de naam Abarth droegen, maar alle Fiat-badges in en op de auto zijn vervangen door die met de schorpioen. Er zijn er zelfs nog een paar extra op de zijkant bevestigd. Voor degenen die de bril thuisgelaten hebben, staat er nog een opvallende rode striping met de naam Abarth op de zijkant. Maar goed, we hebben hier te maken met een EsseEsse, en dat verdient natuurlijk een extra typeaanduiding op de achterklep. De rode spiegelkappen met witte EsseEsse-aanduiding behoren ook tot het pakket. Tot zover de informatie voor de leek.

De kenner zal genoeg hebben aan de overige uiterlijke kenmerken. Dat zijn er namelijk genoeg. Een dikkere bumperpartij met grote luchtinlaten, skirts en 18 inch wielen in de kleur wit zijn zaken die duidelijk in het oog springen. De donkere koplampen en rode brembo-remklauwen vallen bij deze witte Abarth meer op dan bij één van de twee andere mogelijke lakkleuren: rood en zwart. Deels is het natuurlijk uiterlijke opsmuk, maar het behoeft geen betoog dat zaken als grotere luchtinlaten en geventileerde remschijven in de praktijk meerwaarde hebben. Zo is het ook met de zes millimeter grotere spoorbreedte ten opzichte van een standaard Grande Punto. En zo is het ook met de EsseEsse-modificaties aan de wielophanging, die de Grande Punto nog 20 mm dichter bij het asfalt brengen dan de ‘standaard Abarth’. Functioneel, maar het ziet er vooral ook erg lekker uit.

Andere materialen

De binnenkant steekt daar niet schril bij af. Ook daar overheerst een aangename, sportieve aanblik. In de basis blijft het dashboard natuurlijk dezelfde als dat van een reguliere Grande Punto, maar hier blijkt weer eens hoe je met andere materialen en een meer verfijnde afwerking een totaal andere indruk krijgt. De middenconsole met carbonlook wat niet als carbon overkomt, is er misschien nog een uit een twijfelachtige categorie, maar het donkere leer met een dubbele rode stiknaad is zeer mooi. Hetzelfde leer met de rode stiknaad is verwerkt op het stuurwiel, de versnellingspook en de handrem. De klokkenwinkel is ook lichtjes aangepast. Alleen al natuurlijk voor het grotere bereik van de snelheidsmeter. En daar wringt de schoen behoorlijk, want dit komt de leesbaarheid niet echt ten goede. Met een autootje waarmee je snel wat harder gaat dan toegestaan is dat best vervelend.

Dat we hier met het topmodel van de Grande Punto te maken hebben, blijkt ook uit de luxe uitrusting. Zo is onder andere het spraakgestuurde multimediasysteem Blue&Me aanwezig op de auto, maar ook bijvoorbeeld cruisecontrol, airconditioning met gescheiden zones wat in een auto van deze grootte geen gemeengoed is. De klank van het audiosysteem valt helaas tegen. Zodra het volume wat opgeschroefd wordt, worden de geluiden zelfs krakerig en is de kwaliteit ondermaats gezien de verdere uitstraling van de auto.

De stoelen zou je het liefst terugzien in iedere auto die je rijdt. Ze zien er niet alleen fantastisch uit, ze zitten ook zeer aangenaam. De vollederen, zwarte kuipen - die ook weer met mooie rode stiksels zijn afgewerkt – zijn uiteraard hard, maar dan wel zonder onprettig te worden. De hoog opstaande randen zekeren de bestuurder bij het heftige bochtenwerk. De twee plaatsen op de achterbank zijn ook voorgevormd om eventuele passagiers goed op de plek te houden.

Dubbele pret

De Grande Punto Abarth EsseEsse heeft een maximaal vermogen van 180 pk. Het is geen toeval dat dit ongeveer twee keer zoveel is als de gewone Grande Punto met de ongekietelde 1.4 16v. Historisch gezien is dat de gemene deler van Abarth modellen: een verdubbeling van het vermogen. Met hetzelfde gevoel voor de geschiedenis wordt het SuperSport-pakket – want daar staat EsseEsse voor – nog steeds in een houten krat geleverd. Maar goed, geschiedenis is boeiend, zeker de rijke geschiedenis van Abarth, toch is zelf rijden natuurlijk het allerleukst.

Het autootje trekt gretig op al merk je het verschil tussen de lage en hoge toerengebieden zeer goed. Dit maakt ook dat de Abarth geen moeite kent om je op een goedmoedige manier door het verkeer te leiden. Evengoed is het toch vooral ook leuk om juist wel die hoge toeren te draaien. De versnelling is indrukwekkend en de fluitende turbo’s en sportieve brom uit de uitlaat – die op andere momenten erg naar de achtergrond verdwijnt - versterken het imago van klein bommetje alleen maar. Midden op het dashboard zit nog een ‘Sport Boost’-knop die voor een hogere turbodruk zorgt, wellicht dat het effect in de gewone Abarth beter merkbaar is, maar in deze EsseEsse is eigenlijk amper het verschil merkbaar of de knop wel of niet ingeschakeld is.

De bediening van de Abarth is lekker sportief, zonder te overdrijven. Fiat snapt natuurlijk best dat een auto als deze ook dagelijks gebruikt moet kunnen worden. Toch zou het schakelen best wat beter mogen aansluiten op het karakter van de auto. Het gaat an sich prima, maar het gaat zo gemakkelijk dat het een beetje gevoelloos wordt. Bij een sportieve auto past nu eenmaal beter het gevoel dat je de pook echt in het verzet moet zetten. Vreemd genoeg – of beter gezegd: gelukkig – heeft de besturing wel dat sportieve gevoel. Het gaat op een prettig zware manier en heeft daarbij een exacte overbrenging.

Geheel in lijn daarmee is deze Grande Punto ook echt een klein bochtenriddertje. Door de veranderde wielophanging is de EsseEsse is de auto behoorlijk straf geveerd en is de wegligging zeer goed te noemen. Op slecht wegdek kan door het springerige gedrag de grip wel eens wat minder zijn, maar op een goede ondergrond is de Grande Punto binnen het redelijke amper van zijn stuk te brengen. Met name bochtige binnenweggetjes zijn een feest en met de mistige testdagen waan je je af en toe in een Grande Punto Abarth S2000 – het internationale rallykanon van Fiat -, al zal die 270 pk toch wel weer een heel andere ervaring geven.

Italiaanse allure

De geteste Grande Punto moet net iets meer dan 30.000 euro opbrengen. Met een instapprijs van 21.990 euro voor een Abarth en toevoeging van onder andere leren bekleding en de bijna 7.000 euro kosten EsseEsse-kit komt de prijs aardig in de buurt van de eerder genoemde Opel Corsa OPC en Renault Clio RS die met vergelijkbare uitrusting ook voor een bedrag rond de 30 mille van eigenaar wisselen. Qua vermogen en zaken als 0-100-waarden legt de Abarth het dan helaas nog wel af. En dat is jammer, want dit uiterlijk doet anders vermoeden. Maar uiteindelijk maakt datzelfde uiterlijk met zijn Italiaanse allure wel veel goed. Het oog wil ook wat en dat biedt de Grande Punto met zijn opvallende striping, witte velgen en diverse schorpioenen zeker.

Met de wederopstanding van het merk Abarth kan Fiat zich nog sterker manifesteren. De naam van producent van kleine auto’s kleeft snel aan Fiat – wat ook begrijpelijk is – maar met onder andere deze Grande Punto maken ze in ieder geval duidelijk dat daar niet meer lacherig over gedaan hoeft te worden. Een echte eyecatcher met een aansprekende rijbeleving als de Grande Punto Abarth EsseEsse zal iedere autoliefhebber kunnen bekoren.

  • Eyecatcher
  • Prachtig leren interieur
  • Bochtenridder
  • Afleesbaarheid snelheidsmeter
  • Schakelt te licht
  • Overtroeft door concurrentie