Chevrolet Aveo
1.4i 16v Style

Wilbert Huls - 23 februari 2006

Intro

Korte tijd geleden is Daewoo in Europa omgedoopt tot Chevrolet. De bestaande Daewoo's werden vanaf dat moment gewoon als Chevrolets geleverd. Het doel was puur een verbetering van imago en marktaandeel van Chevrolet in Europa. Nu is het dan eindelijk zover dat er een Chevrolet op de markt is die wel uit de Daewoofamilie komt, maar niet als Daewoo geleverd is. De Aveo is een kleine sedan op basis van de Kalos. De kleine sedans zijn in ons land nogal moeilijk aan de man te krijgen, maar is er bij deze Aveo aanleiding om te verwachten dat deze wel beter gaat?

Het interieur

De eerste blik in het interieur laat direct een frisse indruk achter. Het is een rustig interieur met hier een daar een klein zilvergrijs accentje bij bijvoorbeeld de portiergrepen of op het stuur.
De meters huizen in een halfronde koepel en zijn duidelijk afleesbaar en omgeven door een witte rand die een lichte sportieve touch meegeeft aan het geheel. In de middenconsole vinden we te verwachten functies als radio en handbediende airconditioning, maar verder ook niks. Het dashboard komt op dat punt dus ook wat kaal over. De standaardradio is er overigens zelfs een met MP3 en I-pod ondersteuning en laat een aardig geluid horen. Jammer vind ik persoonlijk wel dat gekozen is voor een groene matrix-display welke een beetje vreemd combineert met de rest van het interieur.
De stoelen zien er met zwart/grijze bekleding netjes uit, maar de zitting is erg hard. Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn als je voldoende vastgehouden wordt door de stoelen, maar het ontbreekt hier ook aan zijdelingse steun. Wanneer je eens wat steviger door de bocht gaat is dit toch wel een gemis. En natuurlijk is dit geen sportief monster, maar dan hadden de stoelen op zijn minst zachter gekund.
Achterin is het zitgevoel te vergelijken met voorin. Wel is er aardig wat ruimte aanwezig in verhouding met het formaat auto. De benen hebben nog geen last van de voorstoel en ook het hoofd heeft ruimte, al zou dit laatste voor de wat langere mensen wel problemen kunnen geven, want het houdt niet veel over. De bagageruimte is redelijk te noemen al is het voor een sedan niet heel ruim bemeten.

Het exterieur

Zo op het eerste oog komt de Aveo van buiten erg groot over. Je zou zo niet denken dat dit eigenlijk een Kalos met kont is. De wat bolle lijnen geven de auto een ruim voorkomen. De neus oogt modern met de doorlopende lijnen vanaf de motorkap tot onderaan de dikke voorbumper. De Aveo heeft van voren meer overeenkomsten met zijn grootste broers Nubira en Evanda, dan met de kleintjes in de familie. Echter ziet de Aveo er door de andere bumperpartij toch een stuk frisser uit dan zijn grote broers.
Van de zijkant herkennen we de wat gedrongen vorm van de sedan zoals zijn concurrenten ook hebben. Een sedan is nu eenmaal van oorsprong een lange, gestrekte carrosserievorm en hoe kleiner het model dat in deze categorie valt is, hoe gedrongener de auto er uit komt te zien. Ook de brede wielkasten dragen weer bij aan het groot overkomen van dit wagentje. Een minpuntje, wat vanaf de zijkant goed te zien is, zijn de kleine wieltjes en het 'hoog op de poten staan' van de Aveo. Hierdoor lijkt de auto dan toch weer te verraden dat hij niet de grote jongen is die hij wil zijn. Het doet me een beetje denken aan iemand die in een strak pak naar het eindexamengala gaat, maar waarbij de broekspijpen flink te kort zijn.
Aan de achterkant zien we wederom een stevige bumper met daarboven frisse achterlichten. Een kek achterspoilertje geeft de achterpartij een sportieve touch mee. Het voorkomt denk ik gelijk dat de achterkant wat al te kolossaal wordt.

Het rijden

De Aveo komt soepel van zijn plek en direct bij de eerste bochten valt op dat het sturen behoorlijk zwaar gaat. Hij stuurt op zich prima en manouvreert je goed naar de plek waar je heen wilt, maar de draaiing op zich gaat erg moeizaam. Toch blijkt dat je er wel aan went, want een tiental minuten later laat de auto zich prima over kronkelende weggetjes van de parkeerplaatsen van de lokale recreatieplas sturen. Ook met wat meer snelheid lukt het de Aveo opvallend goed spoor te houden en heb je niet het idee dat de Aveo continu tegen zijn grens aan zit.
De motor, de 1.4 16-klepper, krijgt de Aveo aardig rap van zijn plaats en dat is met name prettig in de korte stukjes in het stadsverkeer waar bochten, voorrangskruisingen en verkeerslichten elkaar afwisselen. Je merkt, helaas, bij de wegen waar een hogere gemiddelde snelheid is, dat de Aveo niet bij iedere snelheid hetzelfde kan brengen. Op de autoweg of snelweg heeft de Aveo moeite om een stukje extra te geven voor bijvoorbeeld een snelle inhaalactie. Het lukt hem allemaal wel, maar wel in zijn eigen tempo en omdat je tijdens een 'stads stukje' anders gewend was van de Aveo, ga je dat hier ook verlangen.
Het schakelen is ietwat moeilijk te beoordelen, omdat het hier een nagenoeg nieuwe auto betrof die amper ingereden was. Het schakelen ging met name op het laatste stuk steeds wat moeizaam. Net of ie moeilijk in de versnelling wilde komen, maar ik realiseer me dat deze versnellingsbak nog weinig te doen heeft gehad in zijn korte leventje.

Slot

Zoals gezegd is dit de eerste echte Chevrolet en ik moet zeggen dat dit mij hoopvol stemt voor de toekomst. De Aveo heeft een fris uiterlijk en heeft qua uitstraling net iets meer dan zijn grote sedanbroers die nog als Daewoo geboren zijn. De Aveo is ook van binnen met de tijd meegegaan en kan het nog wel eens verrassend goed gaan doen binnen zijn klasse van de compacte sedans. Het is een niet zo ruim bemeten klasse, maar als je dan een grote concurrent als de Cordoba, met nagenoeg gelijke binnen- en buitenmaten, direct bij aanvang al op €3000 achterstand zet, dan heb je de eerste tik al uitgedeeld. Zeker als je bedenkt dat dit soort auto's toch met name door prijsbewuste consumenten gekocht worden. Voor €15.195 staat de getoonde Aveo bij u thuis al op de stoep.

  • Fors voorkomen
  • Prettige stadsrijder
  • Prijs
  • Stoelen
  • Hoog op zijn poten
  • Vermogens bij hogere snelheden