Suzuki Grand Vitara
2.4 Exclusive

Harold Rolloos - 18 september 2008

Grand Vitara groeit door

'Suzuki introduceert Grand Vitara 2009. Twee nieuwe motoren en vernieuwd exterieur en interieur', kopt het persbericht van de importeur. Twintig jaar na het debuut als driedeurs Vitara met 1.6 liter benzinemotor en vele gedaanteveranderingen in de loop der jaren is het volgens de Japanners dus tijd voor een nieuw tijdperk voor de Grand Vitara. Wij zijn benieuwd naar Suzuki's SUV voor de komende jaren.

Grootspraak

Het Japanse merk Suzuki komt met de 'vernieuwde Grand Vitara'. Het ontwerp van de Grand Vitara draait alweer sinds 2005 mee; Suzuki vond het tijd voor een facelift en pakte onderhuids het één en ander aan. Aan de buitenkant ontdekken we weinig nieuwe zaken.

Maar als we goed gaan kijken naar deze vijfdeurs, zien we toch wat kleine veranderingen, laten we het beestje een naam geven en het een gedetailleerde facelift noemen. De smoel van Suzuki's grootste veranderde iets en we ontdekken richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Is dat alles? Ja, dat is alles. Voor de rest kennen we de Grand Vitara natuurlijk als een stoere SUV. Grote koplampen geven de auto een agressieve blik en het randje van chroom in de grille zorgt toch voor dat chique detail.

De grote deuren van de wagen slaan lekker ver open en vergemakkelijken de hoge instap naar binnen. De wielkasten zijn lekker dik uitgeklopt en de zeventien inch lichtmetalen velgen zitten standaard om de banden van deze Exclusive-uitvoering. Suzuki staat bekend om het uitblinken in 4x4's en stelt dat met deze Grand Vitara zeker tentoon. Kenmerkend hiervoor is het reservewiel op de achterdeur van de auto, waar met koeieletters opstaat welk merk je rijdt. Achterdeur? De klep opent niet omhoog, maar als een deur opzij. Wederom iets typisch voor een echte terreinwagen.

Verbeteringen

Ook aan de binnenkant is het één en ander veranderd in de Grand Vitara. Zo is de stuurwielbediening nu ook verlicht - dat was nog niet zo - en werd het middenconsole aangepakt. Dit geeft een zeer volwassen indruk en ziet er prima en overzichtelijk uit. Er wordt gezegd dat het materiaal nogal krasgevoelig is, maar waar komen die krassen dan vandaan? De sleutel is niets meer dan een blokje plastic - je hebt geen sleutel nodig om de auto te openen en starten, vanwege de keyless-entry functie.

Verder krijgt de Grand Vitara af-fabriek standaard climate control mee die gemakkelijk te bedienen is werd de boordcomputer aangepakt en verbeterd. Deze zit in de vernieuwde Suzuki in de toerenteller- en snelheidsmeterunit. Wij kregen de Grand Vitara 2.4 Exclusive met automaat mee van de importeur met een prijskaartje van net geen 31.000 euro. Vanaf deze uitvoering beschikt de Japanner over stoelverwarming.

Voor de rest is het allemaal vertrouwd in de Grand Vitara. De zit is lekker hoog en zorgt voor een goed zicht vanachter het stuur. Verder zitten de stoelen goed, al vinden wij de zitting iets aan de korte kant. Zeker langere mensen zullen daar tijdens een fikse rit last van krijgen in de rug. Zowel voorin als achterin beschikt de Suzuki over voldoende ruimte, waar passagiers geen enkele reden tot klagen hebben. In de kofferbak kun je net geen vierhonderd liter aan bagage kwijt. Klap je de achterbank naar voren, dan ontstaat er een laadruimte van 758 liter.

Nieuwe 2.4

Onder de motorkap treffen we de volgende - en misschien wel grootste - verandering aan, een nieuwe 2.4 liter motor, in dit geval gekoppeld aan een automatische transmissie. Deze viercilinder levert 169 pk en heeft een koppel van 227 Nm. De motor is lekker stil en de automaat voelt goed aan wanneer hij moet schakelen. Wel maakt de 2.4 aardig wat toeren, bij 120 kilometer per uur rond de 3.000. De prestaties zijn niet denderend, maar wel goed genoeg om mee te komen in het verkeer. Voor nul naar honderd heeft de Grand Vitara 11,7 seconden nodig en de naald stopt met klimmen bij 180 kilometer per uur.

De Grand Vitara is zeker geen bochtenridder. Hij helt behoorlijk over en krijgt de bestuurder al snel te maken met piepende banden. Gelukkig heeft hij vanaf de Exclusive-uitvoering ESP. Dat doet goed zijn werk doet op het moment dat de auto dreigt uit te breken, wat trouwens niet vreemd is voor een auto die hoog op de wielen staat. Wat betreft veiligheid is deze Japanner verder voorzien van zes airbags. Op de besturing valt weinig aan te merken, al is een draaicirkel van elf meter natuurlijk geen pretje in de stad.

Net als op de weg voelt de Japanner zich in het terrein prima op zijn gemak. We zeiden het al eerder, de auto staat hoog op zijn poten. Zo kom je dus niet snel vast te zitten in de modder en loop je niet het risico ergens overheen te schuren met de onderkant. De krachtbron levert voldoende vermogen om de vier wielen aan te drijven en nimmer kom je in de problemen. Zeker niet in Nederland, waar je behalve wat zanderige bosweggetjes toch niet extreem kunt terreinrijden.

Iedere Grand Vitara is trouwens standaard voorzien van vierwielaandrijving. Handig, maar het verbruikt ook extra brandstof. Het testverbruik van deze Suzuki kwam uit op tien liter per honderd kilometer. Voor een 2.4 benzinemotor is dat in onze ogen vrij normaal en ligt één liter boven het gemiddelde dat het merk zelf aangeeft.

Hoger niveau

Suzuki heeft het over de 'vernieuwde Grand Vitara'. Er is wel wat veranderd, maar de term vernieuwd is wel erg gewaagd. Maar waarom zou het Japanse merk ook veel aan de Grand Vitara wijzigen? Het model staat al jaren z'n mannetje in het terrein en biedt voldoende ruimte voor vijf inzittenden. Echter, de zaken die de Japanners hebben aangepakt, zijn wel een verbetering voor de auto en hij groeit door naar een hoger niveau. Zo ziet het interieur er nog beter uit en is de motor een aanwinst binnen het aanbod van de Grand Vitara. Voor ruim 30.000 euro staat er een goede, degelijke auto voor de deur waarmee je zowel op de weg als offroad uit de voeten kunt.

  • Ruimte
  • Prijs
  • Afwerking
  • Helt over
  • Prestaties
  • Weinig grote veranderingen