Mitsubishi Lancer Sports Sedan
2.0 DI-D Instyle

Jan Westerhof - 24 maart 2008

Glans

Evo! Die drie letters tellende afkorting associeert bijna iedereen meteen met de Lancer. Geen wonder, want de Lancer Evolution is een tot de verbeelding sprekend rallywapen. Helaas straalt dit imago in ons land niet voldoende af op de modellen uit het gamma. In Nederland is Mitsubishi namelijk al een tijdje in de vergetelheid aan het raken. De Lancer Evolution kent weliswaar haast iedereen, maar is te specialistisch om Mitsubishi tot een goed verkopend merk te maken. De geslaagde Outlander was echter vorig jaar al een stap vooruit en de mooi ogende Lancer moet de volgende stap zijn. Kan de nieuwe Lancer in Nederland de drie diamanten weer glans geven?

Geslaagd

Toen de Lancer werd voorgesteld haastten de designers van Mitsubishi zich om te melden dat ze zich bij de Lancer hadden laten inspireren door verschillende Europese auto’s. Enerzijds eerlijk en anderzijds natuurlijk niet verwonderlijk, want het is niet te ontkennen dat de auto aan alle kanten designinvloeden uit Italië en Zweden heeft. Vooropgesteld dient te worden dat de nieuwe Lancer als geheel een bijzonder geslaagde en mooie auto is geworden. De verschillende elementen in het ontwerp zijn echter vrij eenvoudig bij andere merken te plaatsen. De voorzijde is duidelijk een combinatie van de Volvo S40 en de Alfa Romeo 159 en de achterlichten zijn wel heel erg Alfa Romeo.

De gereden Instyle is de meest luxueuze en sportieve versie van de Lancer. Deze onderscheidt zich tezamen met de Intense-uitvoering door middel van een voorspoiler met bijpassende zijskirts en 18 inch lichtmetalen wielen van de Inform en de Invite. Die skirts en de voorspoiler zijn eigenlijk ‘too much’ terwijl de wielen wel erg gaaf zijn!

Desondanks is de Lancer gewoon een mooie en strakke auto. Dat werd onderstreept door de reacties en duimpjes tijdens de testperiode. Nu moet daarbij worden aangetekend dat dit vaker gebeurt, omdat we toch vaak met nieuwe modellen op pad zijn en dan reageren mensen veel sneller. Bij de Lancer gebeurde het echter opvallend frequent en aangezien de mensen in de straat en op de weg toch de personen zijn die de auto zullen moeten gaan aanschaffen, is dat een goed voorteken.

Rockford Fosgate

Bij een dergelijk mooie auto verwacht je een interieur dat past bij het uiterlijk. Het is dan ook een behoorlijke tegenvaller als je in de Lancer gaat zitten. De deur voelt iel aan en sluit op een manier zoals Japanse auto’s dat decennia terug deden. Illustrerend is hierbij dat bij het openen en sluiten van de portierruiten de deurbekleding mee beweegt. Daar blijft het echter niet bij. Het dashboard kent geen hele mooie materialen en het middenconsole beweegt behoorlijk als het opbergvak onder de armsteun wordt geopend. Deze sluit ook op een weinig vertrouwenwekkende manier en dat zijn slechts een paar voorbeelden.

In het interieur heeft Mitsubishi gewoon een flink aantal steken laten vallen, want het interieur is daarnaast ook maar matig afgewerkt met ongelijke en forse pasnaden en ouderwetse knopjes. Tot slot is het interieur ook niet bijzonder vormgegeven. Het bestaat uit teveel heterogene elementen en ziet er derhalve wat rommelig uit. De klokkenwinkel past met de meterkokers ook weer in de eerder genoemde Alfa. De bediening van de auto is wel prettig, want alles laat zich vrij simpel en intuïtief bedienen. Een pluim dient gegeven te worden aan de geluidsinstallatie die bij deze Instyle hoort. Deze is van Rockford Fosgate en dat staat garant voor een fantastische geluidskwaliteit. Zeker in deze klasse is het één van de betere installaties.

Het ruimteaanbod is prima. Voorin heb je behoorlijk de ruimte en je zit op goede stoelen die zelfs met leer bekleed zijn in deze uitvoering. Ook achterin is de ruimte prima in orde, maar de hoofdruimte is net aan, evenals de ietwat krappe instap achterin. De kofferbak is wel lekker groot en dat is het gevolg van het exterieurontwerp. Je ziet echter op een aantal plekken de schroeven zitten en in de kofferbak is een dwarsbalk zelfs niet eens meegespoten. Op zich niet erg, maar dan had hij wel bekleed moeten zijn. Het interieur van de Lancer is gewoon bijzonder jammer, want het had de Lancer een passende en hoogwaardigere uitstraling kunnen geven.

Dynamiek

Waar het interieur zo tegenvalt, daar verrast de Lancer tijdens het rijden! Wat stuurt hij lekker en wat ligt hij strak op de weg! Dat verwacht je ook bij dit uiterlijk, maar het is echt aangenaam opvallend hoe dynamisch de Lancer rijdt. Het stuurgedrag is zeer scherp en voelt heel direct aan. Dit wordt aangevuld met het lekkere onderstel, dat in de twee duurste versies voorzien is van een sportieve afstemming. Met dit onderstel ligt de Lancer lekker stevig op de weg en wordt er een fijne dosis informatie over het wegdek en het wegcontact aan de bestuurder meegedeeld. Het stuurtje heeft precies de juiste dikte en is mooi compact en dat geeft een gevoel alsof je als bestuurder alles onder controle. Dat heb je in feite ook, want de Lancer heeft een veilig weggedrag dat lang neutraal blijft en dan de neiging heeft overstuurd te raken. Geen probleem, want dan staat het stabiliteitssysteem je bij. Het zet je er echt toe om een rotonde net even iets harder te nemen of dat bochtje net even iets scherper in te sturen. Lekker voor een gezinsauto!

Het comfort heeft hier wel onder te lijden, want de Lancer is als Instyle behoorlijk strak en hard geveerd. Dat merk je vooral op iets minder goede wegdekken. Gelukkig hebben we die tegenwoordig maar weinig meer in ons land, maar drempels worden behoorlijk strak afgeveerd en het onderstel laat dan behoorlijk van zich horen. Het gaat gepaard met een ‘kloink’-achtig geluid en dat wekt weinig vertrouwen! Sowieso is het geluidsniveau aardig hoog in de auto. De achterste wielkasten laten erg van zich horen en aan geluidsisolatie had Mitsubishi meer mogen doen. Windgeruis en bandengeruis dringen toch wel iets teveel door in de auto en dat geeft je een blikkerig gevoel. Mitsubishi loopt hiermee aardig achter de feiten aan.

Dat doen ze ook met de gebruikte dieselmotor. Deze VAG-TDI met 140 pk en 310 Nm is een oude bekende en wordt door meer merken gebruikt dan Audi en VW. Mitsubishi gebruikt hem nu onder andere in de Lancer en dat heeft zijn nadelen. In de VAG-auto’s kenmerkt de diesel zich door een flink geluidsniveau en die rauwheid is in de Lancer extra merkbaar doordat de isolatie te wensen overlaat. Wel moet gezegd worden dat het karakter van de diesel bij Mitsubishi wel prettiger is. Mitsubishi gebruikt een ander motormanagement waardoor er minder sprake is van een turbogat en de motor soepeler overkomt. Er zijn echter ook voordelen en dat uit zich met in de twee punten waar de TDI’s om bekend staan: zuinigheid en pit. Je rijdt eenvoudig 1:18 met de auto en de testperiode wees een verbruik van 6.2 liter uit. Zeer netjes als je bekijkt dat de motor behoorlijk vlot aanvoelt. Toch is het jammer dat Mitsubishi voor een dieselmotor niet geshopt heeft bij PSA. Vanuit hun samenwerking met PSA hadden ze vast wel de moderne en prettige twee liter diesel kunnen verkrijgen.

Mixed feelings

De gedachten over de Lancer zijn tweeslachtig. Enerzijds ziet de auto er erg goed uit en alleen al op basis van zijn uiterlijk geeft hij de drie diamanten meer glans. Hij rijdt erg lekker en er zit een heerlijk spaarzame dieselmotor in. Anderzijds heeft Mitsubishi de Lancer te weinig aandacht geven als het gaat om afwerking en het geluidsniveau. Het interieur heeft te weinig mooie materialen en de geluidsisolatie schiet te kort. Dat laatste kun je weliswaar compenseren met de fantastische geluidsinstallatie, maar dat is slechts symptoombestrijding.

Deze missers zijn echt een smet op het blazoen van de in de basis goede Lancer. De consument krijgt voor een bedrag van zo’n 30 mille een auto met vooral opvallend veel ruimte in vergelijking tot de concurrentie. Hij is niet extreem veel goedkoper dan die concurrentie, maar biedt wel een forse uitrusting met onder andere standaard airconditioning en een geluidsinstallatie. Ondanks de forse steken die de Lancer laat vallen hopen wij dat het scherpe uiterlijk en de dynamische rijeigenschappen er voor gaan zorgen dat de drie diamantjes weer glans krijgen. Wellicht biedt een posteractie succes!

  • Mooi design
  • Lekker weggedrag
  • Zuinige motor
  • Matige afwerking
  • Geluidsniveau
  • Rauwe dieselmotor