NIO ET7
100 kWh

Martijn Verhoef - 27 augustus 2023

Aanval op het establishment

Toen Chinese merken aankondigden Europa te overspoelen met elektrische modellen, was de verwachting dat dit veelal goedkope en kleine auto's zouden worden. Voor een deel geldt dat ook wel, zoals bij het succesvolle MG en met de compacte reeks van BYD. Maar daar stopt het niet, want het liefste stoten de Chinese fabrikanten ook premiummerken als Mercedes-Benz en BMW van de troon.

De grotere BYD's en auto's van bijvoorbeeld Xpeng doen een gooi naar premium met een dito vanafprijs. Of de doelgroep hierop zit te wachten is nog even de vraag, maar ook het lijdend voorwerp van deze test is met een vanafprijs van 72.900 euro allesbehalve een koopje. Wat maakt dat volgens NIO de gevestigde orde zich zorgen moet maken? We ondervinden dat zelf door met de ET7 op pad te gaan.

Met LiDAR

Qua uiterlijk gooit de ET7 in ieder geval hoge ogen. Je trekt een hoop bekijks als je met de ruim vijf meter lange limousine de weg opgaat. Het uiterlijk is niet met een ander automerk te vergelijken en is ook niet echt als Aziatisch te bestempelen. Strakke lijnen en een bijna Scandinavische eenvoudigheid geven de auto een heel chique voorkomen. We zien net als bij Tesla uitvouwbare handgrepen en een batterij aan camera's rondom, die de omgeving scannen op onveiligheden. Maar anders dan het merk van Elon Musk zet NIO sterk in op detectiesystemen, zoals je ziet aan de LiDAR-scanner boven de voorruit. Die 'bulten' zijn direct heel bepalend voor het uiterlijk van de auto en we begrijpen de noodzaak om deze bovenop het voertuig te plaatsen, zodat de weg en medeweggebruikers goed gescand worden. Maar om nu te zeggen dat de auto er erg van opknapt? Wen er toch maar aan, want voor zelfrijdende functionaliteiten is LiDAR volgens veel autofabrikanten onmisbaar en een hoge plaatsing vereist. We gaan dit bij veel andere automodellen dus ook terugzien en NIO is één van de eerste merken die het in productievorm toepast.

Als je de grote wielen en oranje remklauwen wegdenkt, staat er best een ingetogen auto die niet ongepast is om voor te komen rijden. We zien wel wat gelijkenissen met dat andere Chinese merk, Xpeng. Zoals bij de neus, waar de led-dagrijverlichting boven de hoekige koplampen is geplaatst. Overigens zijn die koplampen niet voorzien van matrix ledverlichting, iets dat toch wel gebruikelijk is in het hogere segment.

VIP-shuttle

Waar je bij het exterieur van de ET7 nog wel wat vergelijkbare ontwerpen opnoemt, pakt NIO het interieur echt op geheel eigen wijze aan. Veracht je notenhout en koeienhuid ten overvloede in een luxe zakensedan? Gerecycled textuurkunststof en vegan interieurbekleding is wat de ET7 je te bieden heeft. Klinkt misschien iets minder hoogstaand, het binnenste van de limousine komt toch zeker exclusief over. Alcantara afwerking en brede zetels doen de auto premium overkomen. Alleen de middenconsole vinden we erg kaal, met open bekerhouders en een los vakje voor de mobiele telefoon.

Het lichte interieur doet mede door het grote panoramadak (niet te openen) erg ruim aan. Maar het is geen verbeelding, de NIO is gewoon gigantisch. Dat merk je voorin, waar beide inzittenden alle ruimte hebben. Maar zeker achterin sta je versteld van de beenruimte die je toebedeeld krijgt. Drie volwassenen kunnen achterin de ET7 een prima plek vinden, dus we kunnen de auto zeker aanraden voor VIP-shuttles en andere taxiservices. Door de ingebouwde parfumeur blijft het ook altijd lekker fris aan boord.
Met een mooi touchscreen regel je vervolgens het klimaat, stoelverwarming en ventilatie en zelfs de massagestanden. Schermen vind je uiteraard ook voor in de auto. Je kijkt niet om het gigantische multimediascherm heen, dat net als bij Tesla zo goed als alle fysieke knoppen vervangt. Het systeem werkt heel erg snel en zit best logisch in elkaar. Zaken als Apple Carplay biedt het systeem niet, maar de eigen functionaliteiten doen je daar ook niet naar verlangen.

Comfort maar geen koffers

Er is overduidelijk heel veel aandacht besteedt aan een logische en uitgebreide werking, wat resulteert in een complete beleving. Alleen de audio-installatie vinden we niet zo high end als je mag verwachten in dit prijssegment. De tonen zijn vrij vlak en weinig meeslepend, ondanks de belofte van Dolby Atmos en meer dan twintig aanwezige speakers.
Achter het stuur vind je informatie over rijbereik, snelheid en veiligheidssystemen. Info van multimedia en navigatie wordt op het standaard aanwezige head-up display getoond.

Op het gebied van comfort weet de NIO zeker punten te scoren. De stoelen en het stuur zijn heel uitgebreid te verstellen en weten met de verlengbare zitting een prima ondersteuning te bieden. De luxe-opties die we net voor de achterpassagiers opnoemden, krijg je uiteraard ook voorin de ET7. De portieren trek je heel zachtjes achter je dicht (want soft close) en vervolgens baad je in weelde. Het blijft lekker stil aan boord van de limo en door de aanwezige luchtvering worden oneffenheden prima weggefilterd.
Een luxe en ruime beleving dus binnenin de NIO. Voor praktisch gemak moet je echter de SUV of stationwagen van het merk hebben, want de kofferbak heeft een smalle toegang door het achterklepje. De achterbank gaat niet plat, dus het meenemen van een Ikea-kast kun je vergeten. Een dubbele bodem schittert door afwezigheid, dus de laadkabel dien je los in de kofferbak rond te laten slingeren. Ondanks de gigantische neus is er evengoed geen opbergplek onder de motorkap aanwezig, dus waar de passagiers in ruimte baden, is er voor hun bagage niet veel plek.

Meerdere gedaantes

De NIO ET7 is op dit moment te bestellen met een 75 kWh en 100 kWh batterij. Die laatste is onder de testauto geschroefd en daarmee komt de auto op papier 580 km ver. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je tijdens het bezit van de auto altijd op die batterij aangewezen bent. NIO laat je eventueel de batterij 'huren', zodat je die kunt inwisselen voor een ander exemplaar. Daarvoor heeft het Chinese merk door heel Europa al Power Swap stations geplaatst, waarvan op het moment van schrijven zeven in Nederland zijn te vinden. Je kunt dus een kleinere batterij kiezen door het jaar heen en tijdens een vakantiereis voor extra rijbereik opteren.

Bovendien ben je in een Power Swap Station met zo'n vijf minuten klaar (als er niemand voor je is), terwijl een snellaadbeurt toch algauw tientallen minuten duurt. Op dit moment is NIO het enige merk dat op deze manier tegen elektrisch rijden aankijkt en voor een land als Nederland biedt het niet veel meerwaarde. Met een volle batterij rijdt een gemiddelde automobilist immers meer dan een week en in die periode is er altijd wel een loos moment waarin de batterij kan worden opgeladen. Maar op een lange reis zien we zeker heil in deze techniek en biedt NIO echt iets unieks.

Welke batterij je ook kiest, de ET7 heeft altijd 653 pk en een duizelingwekkende 850 Nm aan koppel. Genoeg om de 2,4 ton zware auto in 3,8 seconden naar de 100 km/h te katapulteren. Daarvoor moet je dan wel de Sport-Plus stand selecteren, want in de reguliere of Comfort stand komt de auto behoorlijk tam en daardoor heel rustgevend over. De software maakt dat de auto echt meerdere gezichten heeft en komt in alle gedaantes heel goed voor de dag. De sportiviteit is er na de acceleratie echter wel van af, want de zware auto heeft een heel ongevoelige besturing en voelt al snel log aan.

Ook bij parkeeracties kan de auto zijn flinke postuur niet verdoezelen, want de draaicirkel is fors. Een meesturende achteras, zoals de Mercedes EQS bijvoorbeeld heeft, zou een welkome toevoeging zijn. Over de gehele linie zijn de rijeigenschappen echter dik in orde en is het bewonderenswaardig hoe het merk in zo'n korte tijd op zo'n hoog niveau met een bijbehorende bouwkwaliteit kon komen. Ook het rijbereik is in de praktijk heel bruikbaar, al heeft de auto dat voornamelijk aan zijn grote batterij te danken. Concurrenten van de gevestigde orde, zoals de Tesla Model S en de genoemde Mercedes zijn namelijk veel efficiënter in verbruik. Toch kom je een ruime 400 kilometer met de NIO (in de ideale weersomstandigheden waarin de testperiode viel).
Genoeg actieradius om zonder laadstress een verre reis te maken, al valt het snellaadvermogen van 125 kW best tegen. Ook dat doen de concurrenten een stuk beter, maar die hebben dan weer geen Power Swap Stations.

Niet voor de massa

De concurrenten hebben nog meer gemeen met elkaar, ze zijn namelijk allemaal een stuk duurder dan de NIO. Er is echter een 'maar', want in de vanafprijs van 72.900 euro zit de batterij niet inbegrepen. Wil je swappen, dan moet je kiezen voor het batterij-abonnement waarbij je 289 euro per maand betaalt voor de geteste 100 kWh versie. Je kunt de batterij ook kopen en dan kost de auto ineens 93.900 euro, al een stuk dichter bij de concurrentie in de buurt. Kijk je naar de Duitse merken, dan krijg je wel veel meer luxe voor dat geld. Eigenlijk is alles standaard, zelfs de elektrisch wegklapbare trekhaak (de ET7 kan 2.000kg trekken) is altijd aanwezig. Je hoeft dus alleen de kleur en eventueel grotere wielen te kiezen, lekker overzichtelijk.

Gaat Nederland massaal voor de ET7? We kunnen dat, gezien de hoge prijs, met een overtuigend 'nee' beantwoorden. Gaan de mensen die het kunnen betalen dan in groten getale voor deze auto? Ook dat wagen we te betwijfelen, door de onbekendheid en toch ook de afkomst van de auto. Ondank de vijf jaar garantie en gratis onderhoud blijft het nu eenmaal heel veel geld voor een merk dat zich nog moet bewijzen. We zetten dan ook eerder in op de meer bereikbaardere NIO's, die op heel veel vlakken dezelfde unieke eigenschappen bieden. Nog geen verwoestende aanval op de gevestigde orde dus, maar de ingrediënten van NIO smaken zeker naar meer.


Binnenkort lees je de test van de NIO EL7 op deze site, waar we onder andere verder ingaan op de LiDAR veiligheidssystemen, de Power Swap ervaring en robot Nomi die op het dasboard is geplaatst.

  • Origineel en luxe interieur
  • Groot rijcomfort en rust aan boord
  • Zeer goede prestaties en rijbereik
  • Kleine bagageruimte
  • Grote draaicirkel