BMW 3 Serie Touring
320d xDrive Luxury Line

Max Veldhuis - 22 januari 2020

A thing of the past?

Met de toenemende populariteit van SUV's en elektrische auto's, zou je bijna vergeten dat er ook nog mensen zijn die behoefte hebben aan een meer traditionele allrounder op diesel. BMW komt deze groep klanten al jaren tegemoet met de 3 Serie Touring. Wij rijden hem als 320d mét vierwielaandrijving.

De verkoopcijfers liegen er niet om. In 2019 verkocht BMW nog steeds ruim 5.000 exemplaren van de 3 Serie in Nederland. Dit cijfer staat misschien in schril contrast met het aantal Tesla's Model 3 dat op kenteken is gezet, maar de BMW genoot dan ook niet het voordeel van de lage bijtelling. Hoe je het ook wendt of keert, sinds jaar en dag vormt de 3 Serie al een statussymbool voor snelle jongens. In de huidige tijd lijkt de traditionele auto echter steeds meer en meer van zijn voetstuk af getrokken te worden. Een 320d Touring met vierwielaandrijving voelt om die reden haast aan als een relikwie uit het verleden. Is hij in de automarkt van vandaag de dag, die met name lijkt te draaien om SUV's en elektrische auto's, nog wel relevant? Om die vraag te beantwoorden, gaan wij een aantal dagen op pad met de bestverkochte stationwagon van BMW.

Herkenbaar, maar toch anders

Pas na de onthulling van de 3 Serie sedan kwam de Touring, dus het uiterlijk van die laatste was al min of meer te voorspellen voordat we überhaupt een glimp van hem hadden opgevangen. Tot aan de B-stijl is alles ongewijzigd gebleven, alleen de zij- en achterkant verschillen van de sedan. En profil vertoont de nieuwe 3 Touring behoorlijke gelijkenissen met zijn voorgangers. Hij heeft zelfs in de Luxury Line-uitvoering een dynamisch voorkomen. Opvallend zijn de chromen Y-vormige inzetstukken in de voor- en achterbumper. Deze maken de auto optisch wat breder. Een andere belangrijke wijziging ten opzichte van de vorige modellen zien we in de achterste zijruit. De typische 'Hofmeister-knik' is verdwenen; in plaats daarvan loopt de onderste lijn onder een kleine hoek recht naar achteren toe. Dit ziet er vloeiender uit, maar ergens is het wel jammer dat het onderscheidende designelement verloren is gegaan.

Het formaat van de 3 Serie Touring is iets toegenomen. Hij is zeven centimeter langer dan het vorige model en de wielbasis is met vier centimeter gegroeid. Heel wereldschokkend is het dus niet, maar in het interieur is er hierdoor wel meer ruimte vrijgekomen. Daarover later meer. Onze testauto mag dan misschien niet getooid zijn in de sportiefste uitdossing, hij ziet er door de 19 inch wielen van BMW Individual nog steeds behoorlijk vlot uit. De kleur Tansanitblau II staat hem bovendien bijzonder goed. In de zon is de kleur mooi diep, maar het blijft ten alle tijden redelijk subtiel. Dit past goed bij de insteek van de Luxury Line en het wat meer zakelijke karakter van de 3 Serie.

Een bekende werkplek

Ten opzichte van de sedan verschilt het interieur van de Touring natuurlijk pas wezenlijk vanaf de B-stijl. We kenden deze werkplek dus al en ook in deze uitdossing stelt hij ons zeker niet teleur. De afwerking is goed en het materiaalgebruik is eveneens op niveau. De testauto heeft een chique cognackleurig lederen interieur, waarbij de bovenkant van het dashboard eveneens in leer is gehuld. De pianolak op de sierlijsten past hier goed bij, maar houd er wel rekening mee dat dit materiaal behoorlijk krasgevoelig is. De aanwezige sportstoelen zorgen voor lekker veel steun en het verwarmde M Sportstuurwiel pakt lekker vast. Wel is het zo dat je aan comfort iets in moet boeten, want de zitting van de stoelen is aan de harde kant. Ook achterin kun je tegenwoordig prima plaatsnemen in de 3 Serie. Wanneer je langer dan 1,90 meter bent, is de hoofdruimte wel aan de krappe kant. Dit komt mede door het -overigens fraaie- panoramadak, waardoor de hemel iets verder naar beneden komt.

De bagageruimte van de Touring is met tien liter toegenomen ten opzichte van het vorige model. In praktisch opzicht is hij echter nog steeds niet de koning van zijn klasse. Zo komen de wielkasten vrij ver naar binnen, waardoor de beschikbare ruimte niet optimaal benut kan worden. Met vier personen plus bagage op vakantie moet echter te doen zijn wanneer je een beetje slim inpakt. De achterklep is elektrisch te openen en traditiegetrouw voor BMW kan ook de achterruit afzonderlijk geopend worden. De hoedenplank scharniert niet automatisch mee, dat zul je handmatig moeten doen. Het gebeurt ons echter meer dan eens dat het zeil dan onbedoeld weg schiet. Dit voelt niet heel erg premium aan.

Relaxed rijden

De 3 Serie Touring mag dan misschien niet de meest praktische keuze in zijn klasse zijn, hij is wel één van de leukere. Zelfs in onze uitvoering, die toch nog wat meer gericht is op comfort, merk je de aanwezigheid van de slogan 'maakt rijden geweldig'. We zijn onderweg met de 320d xDrive. De viercilinder diesel produceert 190 pk en 400 Nm koppel. Deze krachten worden vervolgens over alle vier de wielen verdeeld. Als je vaak de bergen of de sneeuw opzoekt is dit uiteraard zeer welkom, maar in Nederland is de toegevoegde waarde hiervan gering. Je merkt het alleen wanneer je het gaspedaal op een vochtige weg wat steviger gaat beroeren. In dat geval heeft de auto merkbaar meer grip en volgt hij je commando's beter op. Ondanks de vierwielaandrijving is de 320d nog steeds relatief zuinig. Over de gehele testperiode realiseerden wij een gemiddeld verbruik van 6,2 liter op 100 km.

Voor dagelijks gebruik vormt de viercilinder diesel een zeer prettige combinatie met de Dreier. Sportief is het blok niet, maar dat past juist wel bij de meer comfortabele inborst van onze testauto. Hij loopt soepel en je hebt niet echt het idee met een diesel onderweg te zijn. Het volledige koppel is al beschikbaar vanaf 1.750 toeren, waardoor je de motor haast nooit volledig uit hoeft te wringen. Vlotte inhaalacties zijn zo gepiept en de welbekende achttraps automaat van ZF doet zijn werk nagenoeg onmerkbaar. Zet hem in de sportstand en hij schakelt opeens een stuk agressiever, desgewenst handmatig met de flippers achter het stuur. Dit creëert een leuk extra stukje beleving, maar de 320d nodigt in deze samenstelling niet echt uit tot sportief rijden. Nog steeds kun je een leuk stukje sturen, maar voor maximale scherpte zul je toch echt het M-pakket aan moeten vinken. Deze configuratie komt juist beter tot zijn recht met een wat meer gematigde rijstijl.

Trek de portemonnee maar

Onze testauto is van alle gemakken voorzien. Met Driving Assistant Professional behoort semi-autonoom rijden bijvoorbeeld tot de mogelijkheden. Dit systeem werkt goed, maar af en toe is de stuurassistent aan het 'zoeken' naar de juiste wegbelijning, waardoor de auto wat onrustig wordt. Wanneer je je handen te lang niet aan het stuur hebt, gaan er twee gele lichtbalken links en rechts boven de knoppen op het stuur knipperen. In ieder geval houdt de auto je dus goed bij de les. Verder hebben we onder meer een head up-display, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, sfeerverlichting, het welbekende digitale instrumentarium en laserlicht aan boord. 

Al deze comfortverhogende zaken maken haast dat de 3 Serie aanvoelt als een 5 Serie wanneer het op luxe aankomt. De prijs is daar dan ook naar, want onze testauto kost maar liefst 83.849 euro. Dan zijn nog niet eens alle opties aangevinkt, want de audio van Harman Kardon en het adaptieve onderstel ontbraken bijvoorbeeld nog. Niet heel lang geleden kon je voor dit geld nog een mooie 5 Serie kopen. Maar goed, tijden veranderen. Je kunt eventueel ruim 5.000 euro besparen door de vierwielaandrijving weg te laten. In dat geval is de 320d Touring verkrijgbaar vanaf 53.564 euro. Voor het gros van de Nederlanders lijkt ons dat de meest reëele keuze.

Nog steeds relevant?

Dus, is de 3 Serie Touring in de automarkt van vandaag de dag nog steeds relevant? Als het aan ons ligt wel. De 320d is een heel fijne machine om kilometers mee te verorberen. Met de dieselmotor is een zeer gunstig praktijkverbruik te realiseren, terwijl de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, maakt dat je eigenlijk altijd kracht voorhanden hebt. Daarnaast rijdt een lagere auto inherent beter dan eentje die hoger op zijn poten staat. Zelfs met de meer op comfort gerichte samenstelling van onze testauto kun je best een leuk potje sturen. Een praktisch wonder is de 3 Serie nog steeds niet echt, maar de beschikbare ruimte is adequaat te noemen. Dus, voor de veelrijder die zich graag voortbeweegt in een fijn rijdende, representatieve auto waarmee je ook nog eens gemakkelijk een laag praktijkverbruik realiseert, heeft de 320d xDrive Touring absoluut nog bestaansrecht. Denk alleen wel even goed na of je de vierwielaandrijving werkelijk nodig hebt.

  • Gebalanceerd rijgedrag
  • Fijne aandrijflijn
  • Ruimer dan voorheen...
  • ...maar geen praktisch wonder
  • Behoorlijk aan de prijs
  • Vierwielaandrijving hier overbodig