Subaru Levorg
1.6GT-S Premium

Martijn Verhoef - 4 december 2015

Eerste kennismaking

Gewoontes zijn er om te doorbreken. Zo vond Subaru het tijd om de Legacy te schrappen in Europa. Nu was de laatste generatie van die auto tamelijk saai te noemen, de kenmerkende luchtinlaat op de motorkap was verdwenen en een brave zakenauto was het resultaat. Opvallen tussen de rest van het Nederlandse wagenpark deed je er niet meer mee, en de op de Amerikaanse markt georiënteerde auto was ook voornamelijk daar een succes. "Is'', moet eigenlijk gezegd worden, want daar is nog steeds een Legacy leverbaar. Speciaal voor Europa en Japan komt er wel weer een smaakvolle stationwagon, genaamd Levorg (spreek uit: lievork). Hoe ze aan die naam komen? Een samensmelting van Legacy, Revolution en Touring, waardoor de auto naar onze mening Levong had moeten heten. Maar dat doet er niet toe, er is een snel ogende gezinsbak neergezet. Én de Bonnet Scoop is terug.

Luchthap

Van voren gezien is de auto bijna gelijk aan de WRX STI, wat de auto gelijk al zeer sportief doet ogen. Vanaf de C-stijl is er pas verandering zichtbaar en tekenen de contouren van een stationwagon zich af. Door het vele spoilerwerk oogt de auto erg laag, maar het wordt niet too much. Je kunt nog prima met de auto voor komen rijden bij een zakelijke afspraak, maar naar een directe concurrent met een vergelijkbare uitstraling is het lang zoeken. Dat pleit voor de Levorg, want het onderscheidende design zal de doorgewinterde Subaruliefhebber zeker bekoren. Daarnaast wil het Japanse merk ook rijders van andere merken overtuigen uit hun huidige auto te stappen, door vierwielaandrijving en de bekende boxermotor te bieden voor een aantrekkelijke prijs.

Goed op orde

Het interieur is, net als bij de Outback, zeer goed op orde. We rijden de Levorg slechts een paar uur, maar de eerste indruk is zeer positief. Op een later tijdstip zal een uitgebreide rijtest volgen, maar er valt nu al een aantal dingen op. In de Premium-uitvoering is er bovenop het dashboard en op de middenconsole leder met blauwe stiksels aangebracht. Ook de brede stoelen bieden ruim voldoende ondersteuning bij zowel de zitting als de wangen. Tijdens de kennismaking werd een aantal proeven op een testcircuit uitgevoerd (slalom, rijbaan wisselen en een omloop op het circuit) en tijdens deze activiteiten word je keurig op je plek gehouden. Het stuur is vrij dik, waardoor het goed in de hand ligt en het is ver genoeg naar je toe te halen. Ook op het gebied van multimedia kan de Levorg goed meekomen met de concurrentie. Het touchscreen werkt prettig en door de hoge resolutie is het scherm goed afleesbaar. Datzelfde geldt voor de tellers, alhoewel tussen de tellers wel erg veel informatie tegelijk gegeven wordt.

Gebalanceerd

Tijdens het rijden hebben we al behoorlijk wat uit de Levorg kunnen halen. Het hele sportieve dat je op basis van het uiterlijk zou verwachten, is niet merkbaar aanwezig en dat is misschien maar goed ook. De auto is niet keihard of supernerveus, maar juist meer in balans en vertrouwenwekkend. Het stuurgedrag is niet eens zo direct, maar toch voel je precies waar de wielen heen zullen gaan. Onderstuur treedt niet snel op en op het circuit komen we erachter dat de auto bijzonder vergevingsgezind is. Op de openbare weg valt op dat de auto strak op de weg ligt en niet veel last heeft van zijwind. Ook de automatische transmissie verdient een pluim, want de Lineartronic CVT gedraagt zich keurig. Speciaal voor de Europese markt zijn er schakelmomenten 'ingebouwd', zodat je meer gevoel hebt bij het versnellen. De transmissie is bij de les en alleen bij diep accelereren voel je enige vertraging. De schakelflippers op het stuur dragen nog meer bij aan de rijbeleving, alhoewel de CVT soms iets te laat reageert op de schakelcommando's.

Compleet

De Subaru Levorg is op dit moment alleen leverbaar met de 170 pk sterke benzinemotor. Hiermee sprint de auto in 8,9 seconden naar 100 km/h, om het bij 210 km/h voor gezien te houden. Vierwielaandrijving en de traploze automaat zijn altijd standaard. De vanafprijs is 34.995 euro voor de Comfort, erg netjes gezien de standaarduitrusting met onder andere LED-koplampen met grootlichtassistent, dodehoekhulp, stoelverwarming en Cruise Control. Voor lederen bekleding, een schuifdak en een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel ben je aangewezen op de Premium. De auto staat dan ook op achttien inch wielen, in plaats van de zeventien duims onder de Comfort. Deze uitvoering kost 39.995 euro.

Door de bocht

De Leon X-Perience heeft er een geduchte concurrent bij, want de Subaru Levorg is met zijn permanente vierwielaandrijving een serieus alternatief. Hoe de auto bevalt na langere tijd moet nog blijken uit een uitgebreidere rijtest, maar vooralsnog zijn we enthousiast over deze stoere familiewagen, die met labrador en al behoorlijk hard de bocht om kan gaan.

  • Stoere auto met Subaru-karakter
  • Complete uitrusting en altijd AWD
  • Fijne Lineartronic CVT
  • Sportief uiterlijk matcht niet helemaal met karakter
  • De prettige CVT ten spijt, een handbak zou leuk zijn