Ford kwam begin 2007 met de nieuwe Focus CC. Ruim een jaar later stond daar alweer de opvolger. Dat is natuurlijk erg snel, maar Ford greep de introductie van de nieuwe Focus-lijn aan om tevens de nieuwe Coupé Cabriolet te lanceren. Erg veel veranderde er – op een paar wijzigingen aan het uiterlijk en van binnen – niet, maar met het oog op de zomer is een nieuwe aanwinst in de cabrioscene alle reden om hem eens aan een test te onderwerpen.
Het is een drukte van belang in de Coupé Cabriolet-markt van populaire merken. De welvaart groeit en mensen willen – ondanks allerlei stijgende belastingen – een leuke auto rijden. En zeg nou zelf, wat is er op een mooie dag fijner dan cabriorijden met de zon op je bol? Lastige vraag, hè? Maar het komt in Nederland vaak voor dat die dagen niet zo mooi zijn en het regent. Dan wil je nog steeds in een leuke auto rijden, maar niet nat worden.
De oplossing is een Coupé Cabriolet. Trendsetter Peugeot heeft de uiterst succesvolle 207 en 307 CC, Volkswagen de EOS, Renault de Mégane CC en Opel de Tigra en Astra TwinTop. Ford kon niet achterblijven en kwam met de vernieuwde Focus CC. Het wereldberoemde Italiaanse designbureau Pininfarina uit Turijn – bekend van vele topontwerpen – nam het ontwerp van de Ford voor haar rekening. Er stond natuurlijk al een fraai gelijnde wagen en qua uiterlijk veranderde er niet bijzonder veel.
De auto kreeg een chromen boven- en ondergrille, dat chroom vinden we ook op de achterkant terug. Verder maakte Ford knipperlichten in de spiegels. Onze testauto – de duurste Titanium-uitvoering – is voorzien van de kleur Luna. Een beetje apart, maar na even wennen zijn wij hem wel gaan waarderen. Als optie kreeg deze Focus CC ook 18 inch lichtmetalen velgen mee en bi-xenon koplampen met sproeiers. Inclusief alle opties – waaronder ook nog cruise control, dual airco, verwarmbare voorstoelen en bluetooth/voice control – mag deze auto voor ruim 41.000 euro de dealer verlaten. Dat is niet gering voor een auto van dit formaat, maar dan heb je hem wel helemaal compleet. Overigens is de Focus al te koop vanaf net geen 30.000 euro.
Een cabriolet in deze klasse is geen auto waarin je vier volwassenen mee kan nemen. Voorin is het goed toeven, maar op de achterbank kunnen alleen kinderen fatsoenlijk zitten. De hoofdruimte is nog wel toereikend, maar wanneer de bestuurder voorin lengte nodig heeft, kun je de benen nauwelijks meer kwijt. Wanneer je het optionele windscherm in de auto monteert, kun je op de achterbank alleen nog wat bagage kwijt.
De witleren stoelen geven een luxe uitstraling en zitten bovendien erg fijn. De bestuurdersstoel is elektrisch in hoogte verstelbaar. Het dashboard steekt goed en degelijk in elkaar – het is verreweg van saai –, voelt stevig en is gemaakt van hoogwaardige materialen, met als aluminium afwerking op middenconsole en portieren als slagroom op de taart. De cockpit onderging ook een lichte verandering met kokervormige meters en wit/rood verlichte instrumenten. Ook het stuur ziet er gelikt uit, zo met dat aluminium. Vanaf het stuurwiel kun je trouwens de cruise control en de radio bedienen.
Een van de opties is het navigatiesysteem met radio- en cd-wisselaar met een touchscreen. Het werkt allemaal prima, alleen de stem die ons tijdens de rit begeleidt is hoogstens irritant. Blijkbaar was de Nederlandse mevrouw voor het inspreken ziek geworden en vervangen door een Vlaamse. We zijn wel eens prettiger van A naar B genavigeerd. Op het geluid dat uit de acht speakers komt hebben we trouwens niets aan te merken. Dat is erg zuiver en goed. Onder het scherm zitten de knoppen om tal van functies te bedienen. Eén daarvan is die voor de elektrische kap. Door de knop ingedrukt te houden vouwt het hardtopdak zich in dertig seconden in elkaar en verdwijnt ingenieus in de kofferruimte, die uiteraard slinkt wat betreft bagageruimte. Natuurlijk moet je dan wel stilstaan met de auto. Met het dak erop slikt de Focus 534 liter, als cabrio slechts 248, genoeg voor wat sporttassen en andere kleine zaken.
Onze testauto is voorzien van een 145 pk sterke 2.0 liter benzinemotor, die we ook kennen uit de andere Focus- en Mondeolijn. De topsnelheid ligt boven de 200 en in 10,4 seconden zit je op honderd. Hij is stil, rijdt sportief en heeft voldoende vermogen om de Focus CC van zijn plek te krijgen. Maar in de hogere versnellingen wordt hij vanaf honderd kilometer per uur wat traag. Dan mist de Ford-motor het vermogen om lekker door te trekken en zul je terug moeten gaan naar een lagere versnelling om die power te verkrijgen. Dat kost natuurlijk benzine. Tijdens het testen van de CC kwamen wij uit op een verbruik van 9,5 liter per honderd kilometer. Niet sensationeel zuinig, maar ook niet gortig. Gewoon, normaal voor een 2.0 liter.
De voorruit van de Ford is hoog en houdt je hoofd uit de wind, als je tenminste niet langer dan 1.90 meter bent. Je kunt dan overigens nog steeds de bestuurdersstoel lager zetten, waardoor je minder wind door je haren voelt gaan. Een windvanger – kosten 350 euro – is wel aan te raden... Het houdt veel wind tegen en daardoor doe je sneller het dak naar beneden, ook bij temperaturen rond de zestien graden. Zolang het maar droog is dus. Met het dak erop vangt de auto niet meer wind dankzij de stalen constructie.
Het zicht rondom is – ook als coupé – goed, maar de zijspiegels zijn klein uitgevallen en hadden wel wat groter mogen zijn. De hoog uitgevallen kont belemmert je echter tijdens het achteruit rijden, parkeersensoren achter zijn daarom geen overbodige luxe. Verder rijdt de Focus CC als een echte Ford; hij stuurt fijn en ligt goed op de weg dankzij de stugge vering. De versnellingsbak is fijn, al zijn de slagen wat aan de korte kant. Dat maakt het rijden wel weer lekker sportief en zorgt voor vele prettige kilometers.
Met de vernieuwde Focus CC kan Ford met een gerust hart de concurrentie aangaan met andere populaire merken. De vanafprijs van net geen dertig mille laat het cabriorijden ineens een stuk dichterbij komen. Doordat je jezelf goed kunt beschermen tegen windgeruis, ben je sneller geneigd om het dak te laten zakken, waar zo’n auto natuurlijk voor gemaakt is. Maar ook als het regent of koud is, heb je aan de Focus een aardige coupé met sportief rijgedrag.