Max Veldhuis - 12 oktober 2018

Is Parijs nog relevant?

Op 2 oktober was het weer zover: de persdag van Mondial de l’Automobile in Parijs. Ondanks de afwezigheid van een aantal merken, gingen wij er met een aantal leden van onze redactie naartoe. De beurs was dus iets beperkter opgezet dan de afgelopen edities, maar er viel nog meer dan genoeg moois te zien!

 We begonnen de dag rond een uur of acht op de stand van Audi. Ondanks het feit dat de beurs zijn deuren al om half zeven opende, was het rond onze aankomsttijd nog steeds vrij rustig. Audi had een aantal nieuwe modellen meegenomen: de A1, de Q3, de SQ2 en -last but not least- de volledig elektrische E-Tron. We hadden natuurlijk al wat foto’s bekeken van deze elektrobeul, maar in het echt oogt hij toch nog weer een stukje imposanter dan op beeld. Audi heeft hiermee een zeer sterke speler in huis voor de premium elektrische rijder. Audi was van het VAG-concern het meest prominent aanwezige merk, Volkswagen schitterde door afwezigheid. Skoda en Seat waren er wel. Skoda maakte van de gelegenheid gebruik om het doek van de Kodiaq RS en de Vision RS te trekken. Seat laat de nieuwe Terraco deze week voor het eerst zien aan het publiek.



 

Een ander merk dat haar premium imago meeneemt naar de elektrische markt, is Mercedes. Op de stand van het merk met de ster namen een aantal exemplaren van de EQC een prominente positie in. Ook de EQC is een auto met een expressief voorkomen, in die zin vormt hij een mooie tegenpool voor de Jaguar I-Pace en de eerder genoemde E-Tron. Verder was Mercedes het enige merk met een primeur die nog niet gelekt was: de nieuwe B-klasse. De MPV is in lijn gebracht met de A-klasse en weer helemaal bij de tijd. Hij beschikt nu onder andere over MBUX en de mooie schermen in het interieur. De 2-serie Active Tourer heeft er een geduchte concurrent bij! Mocht je toch een wat dikkere auto zoeken, dan kon je je hart ophalen bij de nieuwe GLE. De meest verkochte SUV van Mercedes is grondig herzien, maar behoudt zijn indrukwekkende statuur.

 

Bij BMW was het druk. Dit is logisch, aangezien de Beierse vrienden met een primeur van formaat naar Frankrijk kwamen: de nieuwe 3-serie. Een volledige verrassing was het niet, aangezien het beeldmateriaal voorafgaand aan de beurs al was gelekt. Toch blijft het zo dat je een auto pas echt goed kunt beoordelen als je hem in het echt ziet. Bij de Dreier is dit niet anders. We waren het er met de redactie over eens dat de styling van het nieuwe model over het algemeen een vrij drukke indruk maakt, zeker met het M-pakket. Als High Executive oogt de 3-serie net even iets gelikter. Ander nieuws kwam in de vorm van de X5 en de Z4. Het is duidelijk te zien dat BMW een strakkere, meer futuristisch ogende designtaal hanteert bij haar nieuwe modellen.



Niet alleen de Duitse merken kwamen met veel bombarie richting Frankrijk, ook Toyota had een aantal mooie nieuwe modellen meegenomen. De Japanners maakten van de gelegenheid gebruik om de nieuwe RAV4 te onthullen. Wat uiterlijk betreft ziet de compacte SUV er al een stuk spraakmakender uit dan het vorige model, maar wij zijn pas echt benieuwd naar de implicaties van de Toyota New Global Architecture (TGNA-K) op de RAV4. Dit platform moet in combinatie met de nieuwe zelfopladende hybride aandrijflijn voor een compleet andere rijervaring gaan zorgen. Voor de rest van de auto’s op de stand geldt vooral dat het qua modelnamen een feest van herkenning is. De chique Camry en de sportief ogende Corolla maken namelijk hun opwachting. Lexus gaat ook auto’s bouwen op deze nieuwe architectuur, te weten de nieuwe ES en UX. Ook deze vier modellen staan op hun eigen variatie van de TGNA met zelfopladende hybride aandrijflijn. Toyota zet echter niet alleen in op de hybride technologie, ook met waterstof zijn ze al behoorlijk ver. De Mirai is inmiddels te koop en rijdt ook al rond in Nederland. Op dit moment kan er in ons land echter nog maar op vier punten waterstof getankt worden, dus voor een meer grootschalige inzet van deze technologie in het Nederlandse verkeer van de nabije toekomst, is een verdere uitrol van de infrastructuur noodzakelijk.



 


Hyundai stond ook op de beurs met een productierijpe waterstofauto. De NEXO ziet er wat conventioneler uit dan de Mirai, maar nog steeds valt er duidelijk een futuristische insteek in het ontwerp te bespeuren. Hij doet ons een beetje denken aan een iets aangezette en bijgepunte Kona Electric. Hoe dan ook, de NEXO is indrukwekkend. De eerder genoemde beperkingen in de infrastructuur van waterstof tankstations daargelaten, kan de SUV volgens de WLTP 665 km afleggen op een volle tank waterstof. Hij is alleen wel erg duur: de NEXO is verkrijgbaar vanaf 69.995 euro. Je hoeft dan voor privégebruik wel maar 4% bijtelling af te tikken. Ander nieuws van Hyundai kwam in de totaal andere hoek: het sportieve segment. De i30 Fastback is er nu ook als N-variant, wat betekent dat er afhankelijk van de uitvoering 250 of 275 pk onder de kap van de vierdeurs coupe huist. Rijplezier is wel degelijk verkrijgbaar bij de Koreanen!



Hyundai is niet het enige Koreaanse merk dat rijplezier levert. Kia kwam ook met een aantal fijne modellen naar Parijs. De Proceed en de Ceed GT kregen een prominent podium. Met de ProCeed levert Kia naast de Ceed SW een soort compromis voor mensen die zowel ruimte als stijl zoeken. Voor de sportieve/veeleisende rijder is er de 204 pk sterke Ceed GT. Onlangs hebben wij met de 1.4 T-GDI van de Ceed gereden, bij het plaatsnemen in de GT viel meteen op dat deze een stuk sportiever oogt en aanvoelt. Het is alleen nog even de vraag of deze snelle variant naar Nederland komt. Dit heeft te maken met de BPM-berekening over het uitstootcijfer; die laat nog even op zich wachten. Als de Ceed GT hierdoor te duur uit valt, komt hij hoogstwaarschijnlijk niet naar Nederland. Misschien wel de meest interessante auto van Kia voor de Nederlandse markt treffen we aan in de vorm van de e-Niro. De elektrische variant van de Niro staat op hetzelfde platform als de Hyundai Kona Electric, en wordt aangeboden met zowel een 39,2- als een 64 kWh accu. Met het grootste accupakket moet een actieradius (WLTP-gemeten) van 485 km haalbaar zijn. Gezien de populariteit van de hybride Niro en het feit dat de elektrische variant er niet wezenlijk anders uit ziet, denken wij dat dit nog wel eens een leasetopper kan worden!



Een beurs in Frankrijk is natuurlijk niet compleet zonder de Franse merken. Gelukkig waren  Renault, Peugeot en Citroën goed vertegenwoordigd. Renault had behalve de licht gefacelifte Kadjar niet heel veel nieuws te melden. Bij Peugeot en Citroën troffen we wel wat meer nieuwe modellen aan. Het merk met de leeuw bracht de 508 SW en de E-Legend concept, een elektrisch aangedreven hommage aan de 504 Coupé, mee. Wij hopen natuurlijk van harte dat Peugeot die laatste, zij het in een iets gewijzigde vorm, in productie neemt! Bij Citroën op de stand konden we de C5 Aircross en de DS3 Crossback bewonderen. Die laatste mag overigens eigenlijk geen Citroën meer genoemd worden, omdat ‘DS’ als volwaardig submerk in de markt gezet is. Ook van de DS3 Crossback komt er een elektrische variant, de E-Tense genaamd. Deze wordt leverbaar naast de reeds bestaande benzine- en dieselmotoren, variërend in vermogen van tussen de 100 en 155 pk. Wij zijn erg benieuwd hoe deze upmarket-crossover rijdt! 





 

We hebben er weer een dag op de beursvloer op zitten, dus wordt het tijd om de balans op te maken. Op voorhand hadden we geen hele hoge verwachtingen van deze editie van Mondial de l’Automobile. Dit kwam met name doordat een aantal belangrijke spelers hadden afgezegd: het Fiat-concern, Volkswagen, Ford en Volvo lieten verstek gaan. Desondanks viel er nog meer dan genoeg te zien en te doen. De aanwezige merken deden duidelijk hun best om er wat moois van te maken en de beurs was overzichtelijk opgezet, waardoor je niet de hele tijd van hot naar her hoefde te lopen. Of er nog een volgende editie van deze show komt, is onzeker. We zien dat de merken in Europa toch vooral de nadruk leggen op Genève. De vraag is dus of er in een tijdperk waarin de nieuwsgaring voornamelijk online plaats vindt, nog een business case over blijft voor de fabrikanten om meerdere grote autoshows per jaar af te gaan. De tijd zal het leren. Wij hebben ons dit jaar in ieder geval weer prima vermaakt in Parijs!