Martijn Verhoef - 11 maart 2018

Het grootste nieuws uit Genève

Ieder jaar in maart maken wij ons op voor de leukste en meest overzichtelijke autobeurs ter wereld in Genève. Leuk, omdat de beurs kleinschalig is en in Europa veelal het meeste nieuws heeft te bieden. Op onafhankelijk grondgebied bieden de automerken tegen elkaar op als het om primeurs en spectaculaire concepten gaat.

Aantal afwezigen

Dit jaar was dat niet anders, hoewel Opel en Tesla dit jaar verstek lieten gaan. Andere afwezigen zijn DS en Infiniti. Groot nieuws ontbreekt bij deze merken en dan is afzien van een kostbare deelname aan de Zwitserse beurs een logisch gevolg. De afwezigheid wordt goed opgevuld door andere merken die meer ruimte innemen dan vorige jaren, zoals Jaguar, Land Rover en Aston Martin.
In aanloop van de beurs is het meeste nieuws al bekend geworden, maar het is vaak wel de eerste mogelijkheid om in een nieuw automodel plaats te nemen.

Nieuwe A6 en e-Tron




Audi transformeert de hele beursstand in een soort bioscoop, inclusief filmposters en popcornkraampjes. Alle filmlampen staan gericht op de nieuwe A6, waarvan de sedan zijn debuut maakt in Genève. De auto biedt een schitterend interieur en een uiterlijk dat je precies bij het model verwacht. De nieuwe aanduidingen voor de motorisering doet ook bij de A6 zijn intrede, maar we kunnen er nog steeds geen wijs uit worden.
Naast de A6 laat Audi ook een versie van een volledig elektrische e-Tron SUV in Genève zien. En niet alleen op de stand, want in de stad zelf zoeft regelmatig het gecamoufleerde prototype voorbij om een beetje te plagen.

Veelbelovende concept




BMW laat de nieuwe X4 aan de wereld zien, maar de meeste oe’s en a’s vallen bij het zien van het concept voor een M8 Gran Coupé. De auto moet gaan concurreren met auto’s als een Porsche Panamera en de gloednieuwe Mercedes-AMG GT vierdeurs coupé. In tegenstelling tot die twee auto’s moeten we voor de Gran Coupé nog wel even geduld hebben, verwacht geen onthulling op korte termijn.



Citroën betrekt samen met zuster Peugeot een stand, omdat de hoeveelheid nieuws ook voor dit merk niet gigantisch is. Verwacht dus geen nieuwe C4 of C5, maar een gefacelifte C4 Cactus en nieuwe Berlingo zijn het voornaamste nieuws.

Speciale editie van de Ferrari 488 en een filmverwijzing van Ford



Ferrari neemt het topmodel van de 488 mee naar Genève. De V8 motor in de 488 Pista levert 717 PK en accelereert in 2,9 seconden naar de 100.

Ford pakt uit met een Bullitt-versie van de Mustang. Als verwijzing naar de film met de legendarische achtervolging onthult het merk de glanzend groene muscle car.
Daarnaast zet Ford de gefacelifte Ecosport neer in Genève.



Honda zet de nieuwe CR-V neer op de beurs. Dit model kenden we al, want in andere werelddelen rijdt de auto al enige tijd zo goed als ongewijzigd rond. Vanaf nu kun je de auto ook als zevenpersoons uitvoering krijgen en bovendien volgt er ook een hybrideversie.

Misschien wel de belangrijkste auto van de beurs




Hyundai laat ons kennis maken met voor de Nederlandse markt ongelooflijk belangrijke auto’s. Zo zien we de elektrische Kona voor het eerst in het echt. Eerlijk gezegd vinden we het model mooier dan de versie met brandstofmotor, want de grote delen kunststof zijn minder overheersend aangebracht. Je krijgt een stoere auto, die mensen niet zo snel als elektrisch zouden typeren.
Bovendien biedt de Kona het grootste accupakket in zijn klasse en kom je volgens de nieuwe testcyclus 470 kilometer ver.

Maar er is meer te bieden, want met de Nexo is er ook aan een waterstofauto gedacht. De waterstofauto blijft voorlopig gespaard in de bijtellingssoap en de infrastructuur aan waterstofstations groeit gestaag. Een auto om in de gaten te houden dus! Voor de petrol heads neemt Hyundai ook de nieuwe Santa Fe mee naar Zwitserland. Voor de Nederlandse markt waarschijnlijk minder interessant, omdat de nadruk bij ons meer op kleinere SUV’s en crossovers ligt.

Tesla-killer




Ook bij Jaguar staat een hele belangrijke auto. De I-Pace komt zeer binnenkort op de Nederlandse markt en dat is te merken aan de grote vraag die er nu al is naar de auto. Het merk verkocht er reeds enkele honderden in Nederland, zonder dat er een proefrit gemaakt werd. Het is de eerste elektrische auto voor het Britse merk en ook de eerste serieuze bedreiging voor de Tesla Model S. We zijn erg benieuwd hoe de auto rijdt en hopen je er graag snel meer over te kunnen vertellen.



Jeep rijdt een gefacelifte Cherokee de beursvloer op. Het expressieve neusje is strakker vormgegeven, geheel in lijn met het nieuwe familiegezicht dat we kennen van bijvoorbeeld de Compass. Daarnaast maken we kennis met de nieuwe Wrangler. Uiteraard nog steeds herkenbaar als de meest legendarische Jeep, maar met een schoner motoraanbod en een frisser aangezicht kan de auto weer jaren vooruit.

Nieuwe Koreanen in het C-segment




Kia zet de nieuwe Ceed in de schijnwerpers. Het Koreaanse merk introduceert ons aan zowel de hatchback als de sportstourer en die laatste vinden wij het mooist. Het design is weer strak en stijlvol en vanbinnen geniet je van een mooier interieur en de laatste technologische hoogstandjes op het gebied van veiligheid en multimedia.



Het grootste nieuws bij Land Rover is toch wel de driedeurs Range Rover SV Coupé. De auto heeft niets meer te maken met de driedeurs terreinwagen die het merk ook ooit aanbood, want dit is een vierpersoons SUV waarin je aan luxe niets te wensen overhebt. Daar is het prijskaartje dan ook naar, want de oplage is gelimiteerd en in Nederland kost het model minimaal 390.000 euro…

Afscheid van een oude bekende




Lexus neemt in Genève afscheid van de CT 200h. De opvolger staat al te trappelen, in de vorm van crossover UX. Geen premium C-segmenter meer voor Lexus, maar een auto die het letterlijk nog meer hogerop moet gaan zoeken. Auto’s als de Audi Q3 en BMW X2 zijn gewaarschuwd. Uiteraard is de auto leverbaar met een hybride aandrijflijn.



Mazda had naast een gefacelifte 6 ook niet veel nieuws te bieden, maar nam wel twee schitterende concept cars mee. De één was een voorbode van de nieuwe 3, die we volgend jaar mogen verwachten. De andere en zo mogelijk nog fraaiere conceptwagen is een langgerekte vierdeurs coupé. Wij kunnen niet wachten!



Mercedes-Benz laat ons nogmaals de gloednieuwe A-Klasse zien. De auto met het mooiste interieur in zijn klasse doet binnenkort zijn intrede op de Nederlandse markt. Daarnaast maken we kennis met de vierdeurs Mercedes-AMG GT. In Frankfurt werd dit model al aangekondigd en nu kunnen we er ook daadwerkelijk in plaatsnemen. De auto moet met name de strijd aan gaan met de Panamera en de nog te onthullen BMW 8 Serie Gran Coupé. We zien wel veel gelijkenis met de nieuwe CLS, die overigens ook in Genève is te vinden.

Groot nieuws van Peugeot



Peugeot verblijdt ons enorm in Genève. Allereerst natuurlijk met de gigantische leeuw die we al van veraf kunnen zien. Maar het meest met de bloedmooie en gloednieuwe 508. De auto heeft bijna coupé-achtige lijnen en biedt desondanks genoeg ruimte achterin. De neus is misschien even wennen, zeker door de Talisman-achtige dagrijverlichting. Maar wij vinden hem schitterend en ook de achterzijde is uniek vormgegeven. Het interieur is strak en voorzien van mooie materialen. We gaan er vanuit dat de auto een stuk duurder wordt dan zijn voorganger, want een volledig aangeklede First Edition kun je nu al bestellen met 225 PK sterke benzinemotor of 180 PK dieselmotor vanaf 57.995 euro. Vanaf september kun je dan rijden.



Toyota onthult de nieuwe Auris op de beurs, één van de weinige nieuwe auto’s die we nog niet eerder hebben gezien. Voornaamste nieuwsfeit is de afwezigheid van een dieselmotor in het vooronder. De auto is te krijgen met twee hybride aandrijflijnen en een conventionele 1.2 benzinemotor. De krachtigste hybrideversie is nieuw en biedt 180 PK.
Daarnaast was er een spectaculaire onthulling van de nieuwe Supra, in de gedaante van een circuitversie. In deze auto kun je een fijne zes-in-lijn van BMW vinden.



Volvo wint niet alleen de prestigieuze Car Of The Year award met de XC40, ze nemen ook de nieuwe V60 mee naar Genève. Die auto is ruimer geworden dan zijn voorganger en is geheel in lijn met het ontwerp van zijn grotere broer. We vinden hem zelfs iets beter in proportie dan de V90.


Kijk voor nog meer foto's op onze Facebookpagina!